Auteur:

Gepubliceerd op: 19-10-2022

Vlaanderen kent om historische redenen een gesplitst systeem: de opvang van baby’s en peuters en de buitenschoolse kleuteropvang behoren tot een ander beleidsdomein dan het kleuteronderwijs. Dit maakt dat in Vlaanderen het balanceren tussen en de verbinding van zorg, leren, spelen en opvoeden niet altijd evident is. De gecreëerde breuklijnen zorgen voor extra transities, die het leren en welbevinden van kinderen beïnvloeden en bemoeilijken.

Binnen dit bestaand gesplitst systeem kan je zelf als lokaal bestuur en in samenwerking met netwerkpartners actie ondernemen en inzetten op een ‘warme overgang’ tussen thuis, kinderopvang en (kleuter)onderwijs. Op deze manier kan je echt een verschil maken in het leven van jonge (kwetsbare) kinderen en gezinnen.

Maar wat betekent het inzetten op warme transitie? Waarom zetten steden en gemeenten in op het werken aan warme transitie en aan welke beleidsdoelstellingen kan dit bijdragen? Op welke manier kan ik het werken aan warme transitie lokaal vormgeven?

Via verschillende webinars willen we lokale besturen inspireren en warm maken om lokaal met dit thema aan de slag te gaan.

 

Meer weten?

www.vvsg.be/kennisitem/vvsg/warme-transitie-thuis-kinderopvang-school-en-buurt

 

Meer info, vragen, suggesties?

sofie.verhaert@vvsg.be of 02/211.56.44

Sofie Verhaert