Auteur:

Gepubliceerd op: 18-08-2022

Om onze drie kernrollen van belangenbehartiger, kennisdeler en netwerkbouwer voluit te kunnen spelen maakten we in ons strategisch plan 2020-2025 een aantal weldoordachte strategische keuzes. Er zullen twee fundamentele zaken die betrekking hebben op de dienstverlening aan onze leden veranderen.
 

1. De afloop van de raamovereenkomst ‘aanneming van universele postdiensten’


In 2019 sloot de VVSG een raamovereenkomst met Bpost inzake het ophalen, het sorteren, het vervoer en de distributie van brieven, postpakketten en aangetekende zendingen die nationaal of grensoverschrijdend moeten bezorgd worden.

De raamovereenkomst werd gesloten op 4 februari 2019 voor een duurtijd van vier jaar. Dat betekent dat deze raamovereenkomst eindigt op 3 februari 2023. De VVSG heeft beslist om géén procedure te starten voor de vernieuwing ervan. We maakten hierbij diverse afwegingen, waarbij de strategische beslissing om geen nieuwe raamovereenkomsten op te starten een doorslaggevend element is. Daarnaast is er al langer een tendens naar digitale postdiensten waarbij het lokaal bestuur de post digitaal doorstuurt naar een derde partij die de lokale besturen verder ontzorgt op dat vlak. De MAGDA documentendienst is zo een dienst. 

Lokale besturen die toch nog willen instappen in de raamovereenkomst kunnen dat nog tot uiterlijk 3 februari 2023. Ook de nieuw afgesloten individuele overeenkomsten hebben in principe een looptijd van vier jaar, vanaf het moment dat ze werden afgesloten.

Nog deze tips specifiek voor de raamovereenkomst Postdiensten:

  • Ga de duurtijd na van de individuele overeenkomst die uw lokaal bestuur binnen de raamovereenkomst heeft afgesloten. De individuele overeenkomsten hebben in principe een looptijd van maximum vier jaar, vanaf het moment dat de overeenkomst werd afgesloten. Het is niet zo dat de individuele overeenkomst automatisch stopt op 3 februari 2023, datum waarop de raamovereenkomst eindigt. We vernamen echter dat in veel gevallen in onderling overleg tussen het lokaal bestuur en Bpost werd geopteerd om toch deze einddatum op te nemen in de individuele overeenkomst.

  • Ben je op zoek naar een alternatief? Informeer je hier zeker eens over de MAGDA documentendienst van de Vlaamse overheid: je leest er alles over de voordelen, prijssetting, ervaringen van andere lokale besturen en de contactgegevens voor vragen en ondersteuning.
     

2. Het sluiten van de VVSG-winkel


Jarenlang hielpen we onze leden bij de aankoop van kantoorbenodigdheden en allerlei ander materiaal. De VVSG-winkel fungeerde steeds als waardevolle tussenschakel tussen onze leden en diverse leveranciers, maar zal deze rol als aankoopcentrale niet langer opnemen. Tot einde 2022 kan nog op de gebruikelijke wijze bij de VVSG-winkel besteld worden. We willen jou en de aankoopverantwoordelijken uitdrukkelijk danken voor de jarenlange samenwerking.

Tot slot nog deze algemene tips:

  • Wil je graag een nieuwe overheidsopdracht plaatsen? Op de website van Het Facilitair Bedrijf vind je meer informatie over de regelgeving en een modelbestek.
  • Ben je nieuwsgierig naar voorbeelden van bestekken, aanpakken… van andere lokale besturen en ga je graag met experten overheidsopdrachten van lokale besturen hierover in gesprek? Meld je dan aan voor ons digitaal kennisdelingsplatform ‘Lokale overheidsopdrachten’ (MS Teams).

Met vragen kan je terecht bij Bruno Vanmarcke (raamovereenkomst postdiensten) en Viviane Arents (VVSG-winkel) via info@vvsg.be.

Kris Snijkers