Integraal waterbeleid

Wetgeving en structuren

Water stopt niet aan de grenzen. Gemeenten, polders en wateringen, provincies, Vlaams Gewest: allemaal beheren ze een stukje van de waterloop. De verschillende overheden trachten het waterbeleid en -beheer nu te organiseren in structuren die de logica van het water volgen. Ook de verschillende beleidsdomeinen die betrokken zijn bij het waterbeleid (waterbeheerders, ruimtelijke ordeningen, landbouw, economie, milieu, …) werken hieraan samen.

Het watersysteem is geografisch ingedeeld in deelbekkens, bekkens, stroomgebieden en stroomgebieddistricten.
Ieder bekken krijgt een bekkenbestuur en een bekkenraad. Het bekkenbestuur richt met middelen van het Vlaamse Gewest een bekkensecretariaat op. De coördinatiecommissie integraal waterbeleid (CIW) bewaakt de uitvoering van het integrale waterbeleid voor de Vlaamse regering. Internationale commissies coördineren de opmaak van de stroomgebiedbeheerplannen. De Vlaamse regering draagt haar steentje bij voor het deel van de stroomgebieddistricten op Vlaams grondgebied. Al deze overlegorganen maken beleidsplannen met een tijdshorizont van 6 jaar. Er zijn 2 stroomgebiedbeheerplannen van Schelde en Maas met daarin 11 bekkenspecifieke delen. 

Dit volgt allemaal uit het Decreet Integraal Waterbeleid dat een vertaling is (en meer) van de Europese Kaderrichtlijn Water.

Meer info vindt u op:

 
VVSG-contact: Christophe Claeys, tel 02 211 56 11