Auteur:

Gepubliceerd op: 06-05-2024

Uit zowel doelgroepen- als OVAM-onderzoek kwamen zes verschillende doelgroepen naar voren wat betreft hun gedrag en houding ten opzichte van afvalsortering en -preventie. Om deze groepen beter te begrijpen, heeft Interafval een reeks handige instrumenten ontwikkeld:

  • Een beknopte poster die de zes doelgroepen krachtig visualiseert.
  • Een uitgebreide checklist met beschrijvingen van de doelgroepen, tips om ze te motiveren, de beste kanalen voor benadering en effectieve communicatiestrategieën.
  • Een handleiding voor focusgroepen, inclusief richtlijnen voor betrokkenheid van doelgroepen bij beleid en wanneer focusgroepen nuttig zijn.
  • Een KPI- en benchmarkgids voor communicatiecampagnes, om de impact en het bereik van afvalcampagnes beter te meten.

Deze tools zijn gebaseerd op verschillende onderzoeken, zoals 'de bevraging naar het sorteergedrag en afvalpreventie van de Vlaamse burger door OVAM (2022)', 'het Persona-onderzoek van Interafval' en 'de keynotepresentatie van Sarie Robijt op de inspiratiedag afvalbeleid in 2022'.

Eva Gijsegom