Het project rond de WTS coaches zet volop in op het versterken van adolescenten en moslimjongeren. Acht jongeren uit Winterslag, organiseren wekelijks activiteiten voor kinderen van 6 tot 12 jaar uit Winterslag. Aanleiding tot het opzetten van dit project was enerzijds de vraag van het bestuur van de Marokkaanse moskee in Winterslag om mee in te zetten op hun jongeren.  Er hingen veel jongeren rond in de buurt van de moskee, waar ze de binding mee dreigden te verliezen. En die dus niet weerbaar waren.  Anderzijds had het leer- en leefomgevingsverhaal in Winterslag veel vertraging opgelopen.  Inzetten op talenten van kinderen was een must. De coaches werden ondergedompeld in het talentenverhaal, waardoor zij zoveel mogelijk kunnen inspelen op de talenten van de kinderen.  Parallel krijgen ze de nodig vorming en worden ze aangemoedigd om een attest te behalen van een opleiding (bloso, animator,…).

De doelstelling van het project is tweeledig:

  1. 1. Stimuleren positieve identiteitsontwikkeling jongeren
  2. 2. Brede leer- en leefomgeving: aan de slag met talenten van kinderen

Om maximaal in te zetten op positieve identiteitsontwikkeling, is voor ons de combinatie van onderstaande factoren prioriteit:

  • o   Competentie ontwikkeling (sociaal, emotioneel, gedragsmatig, cognitief en moreel);
  • o   Het bevorderen van een gezonde binding met volwassenen, leeftijdsgenoten en  kinderen
  • o   Het bieden van kansen tot participatie en inspraak
  • o   Erkenning voor hun inzet en betrokkenheid

De leeftijd van de WTS coaches is tussen de 15 en de 19 jaar en ze komen allemaal uit Winterslag.  Er zijn 4 meisjes en 4 jongens.

De taken van de coaches:

  • -          Activiteiten voorbereiden en uitvoeren
  • -          Volgen van vormingen, opleidingen, animatorencursus,…
  • -          Aanwezig zijn op de vergaderingen, vormingen en voorbereidingen
  • -          Toezien op orde en netheid
  • -          Talenten van kinderen herkennen en hier op inzetten
  • -          Met kinderen op een positieve manier aan de slag gaan bij ongewenst gedrag
  • -          Zorgen dat alle kinderen zich goed voelen en meedoen aan de activiteiten
  • -          Een warme sfeer creëren

Er worden een aantal voorwaarden aan de WTS coaches gesteld, dus het is niet vrijblijvend.  Indien deze voorwaarden niet nagekomen worden, stopt het project voor hen.  Bv. Slagen op school, op tijd komen,… We hanteren een brede aanpak: wijk, gezin, school.  We proberen iedereen maximaal te betrekken bij het project. Belangrijk is ook om de coaches op regelmatige basis in the picture te zetten en hun talenten ook. Er is via het project ook een continuïteit en voorspelbaarheid voor de jongeren.  De coaches bieden op hun beurt een zinvolle vrijetijdsbesteding aan kinderen met de bedoeling hun talenten aan te moedigen. Een aantal keren per schooljaar organiseren de coaches ook samen met andere partners in de wijk een heus evenement waar talenten van kinderen en jongeren volop ontdekt kunnen worden.  Ook ouders van kinderen worden bewust gemaakt van de talenten die hun kinderen hebben.  Ook de ouders van de coaches. Een binding met de wijk, familie, organisaties,… staat centraal. De hoop leeft dat deze jongeren in de wijk ook een rol opnemen in de toekomst.  Zodat de kloof tussen jongeren en ouderen, de moskee,… overbrugd kan worden. Het project wordt in goede banen geleid door de begeleider positieve identiteitsontwikkeling. De coaches aan het werk tijdens hun wekelijke samenkomst en vergadering. 

Hieronder kan je alvast kennis maken met het project van de WTS coaches en het gelijkaardige project Bib-ambassadeurs