lokaal_20230301_28_infra.png
Provider image

Eind 2022 nam het lokale bestuur Kapellen zijn intrek in drie gloednieuwe gebouwen in het hart van de gemeente. Het zwembadwater en de bibliotheekboeken mochten op hun vertrouwde plek blijven, maar voor de rest vinden inwoners sindsdien zo goed als alle diensten op die ene plek. In dit verhaal gaan dorpsvernieuwing, dienstverlening en bereikbaarheid hand in hand.

Site Bruggeske was tot voor enkele jaren niet de properste plek in het centrum van Kapellen. Een parkeerterrein met eromheen een oude tot feestzaal omge - bouwde turnzaal, het dienstencentrum en nog wat andere gebouwen waarvan de vervaldatum al verstreken was. In 2009 werd er een historische bodem- en grondwaterverontreiniging ontdekt, veroorzaakt door een vroegere wasse - rij-stomerij.

Dat leidde al snel tot ‘als we dan toch een put graven voor de sane - ring, kunnen we misschien een ondergrondse parking aanleggen’. In de jaren die volgden, rijpten de plannen en werden panden in de nabijheid gekocht. Het hele project werd er eentje van minstens acht jaar (na)denken, wikken en (over)wegen, acht jaar vol uitdagingen, tegenslagen en kansen. Heel wat plannen, architecten en projectontwikkelaars passeerden de revue en externe juryleden/experts hielpen Kapellen knopen doorhakken. Pas in 2017 werd de planningsfase afgerond. Die resulteerde in een groot project op drie sites in of nabij het dorpscentrum: Bruggeske, Marktplein en Antwerpsesteenweg 130.

 

Dorpsvernieuwing

De redenen waren en zijn legio. Verschillende gebouwen waren totaal niet meer geschikt voor wat er van moderne dienstverlening mag worden ver - wacht. Het project werd ook het sluitstuk van de vernieuwing van Kapel - len-centrum en een volgende logische stap na onder meer de afbraak van het Sint-Jozefziekenhuis, de aanleg van het Dorpsplein, de realisatie van een rotonde rond ’t Oud-Gemeentehuis en de ondertunneling van spoorlijn 12. Al - les samen leidt dit tot een verbetering van de kwaliteit van én in de gemeente en een boost voor het economische dorpscentrum. Het geeft Kapellen extra adem voor tientallen jaren. Tel daarbij nog de toenemende vergrijzing, de Vlaamse verplichting voor de verregaande integratie van gemeente en OCMW, en het tekort in de gemeente aan sociale, private én assistentiewoningen.

Polyvalente zaal LUX met ook de kleinere BIZ opende aan het Marktplein in november 2019 de deuren met een try-out van Bart Peeters Deluxe. Drie coronajaren later, op 14 november 2022, gingen op de site Bruggeske drie ge - bouwen open voor het grote publiek, met daarin een administratief centrum, een dienstencentrum, een vrijetijdsloket, de VDAB, 69 serviceflats en een on - dergrondse betaalparking met 170 plaatsen.

 

Klantgeleiding

De nieuwe gebouwen betekenen een grote stap voorwaarts voor de dienst - verlening. Ze liggen pal in het centrum van Kapellen en zijn dus makkelijker bereikbaar voor alle Kapellenaren. Sommige gemeentediensten opereren nog altijd vanop andere locaties, maar op site Bruggeske vinden burgers alle diensten als het ware onder één dak, meer bepaald in drie gebouwen bij el - kaar. Je vindt in het administratief centrum de diensten Burgerzaken, Wel - zijn en Ruimte & Wonen en alle ondersteunende gemeentelijke diensten. Aan de overzijde is er het dienstencentrum, waar de maaltijden nog populairder zijn dan op de vroegere locatie.

In het derde gebouw vind je naast de Werkwinkel van de VDAB ook het nieuwe vrijetijdsloket #uitinkapellen, naar de gelijknamige brochure die drie keer per jaar in alle Kapelse brievenbussen valt. Daar komen mensen te weten wat er in Kapellen allemaal te beleven valt. Ze kunnen er inschrijven voor activiteiten en tickets voor voorstellingen bestellen – wat ook kan via de webwinkel – maar ook toeristische brochures kopen of sleutels afhalen als ze een zaal hebben gehuurd. Het administratief centrum werkt, ook na corona, uitsluitend op afspraak, maar je kunt vrij inlopen om aan het onthaal bijvoorbeeld een vraag te stellen of via het snelloket een reispas af te halen.

De klantgeleiding verbeterde ook sterk. Op één balie na vind je alles op de begane grond. Je neemt aan een ticketzuil een volgnummer en neemt plaats in de juiste wachtruimte. Als het jouw beurt is, stuurt een scherm je naar de juiste balie. Het administratief centrum is 23 uur per week geopend. Telefonisch is het lokale bestuur via één centraal telefoonnummer nog 15 uur extra bereikbaar. De medewerkers van het klantencontactcenter helpen inwoners voort, beantwoorden vragen of verwijzen gericht door naar een collega of een externe organisatie.

 

Duurzaam en betaalbaar

Alsof Kapellen de stijgende energiekosten had voorspeld, zijn de gebouwen uitgerust met alle technieken en technologieën die er nu bestaan. De gebouwen zijn niet alleen ergonomisch ingericht met het oog op het welzijn van de medewekers, ze zijn ook duurzaam – met veel glas en dus veel lichtinval – én klimaatneutraal. Zo liggen er zonnepanelen op het dak en past de verlichting zich automatisch aan het buitenlicht aan of schakelt ze zichzelf uit, als er in bepaalde zones geen beweging meer is. Net zoals zaal LUX zijn de gebouwen uitgerust met een KWO-installatie waarbij grondwater wordt gebruikt om te verwarmen of te koelen. En aan het einde van die rit gaat het gebruikte water terug naar dezelfde grondlaag. Gevolg van dit alles: géén CO₂-uitstoot.

Dankzij de privaat-publieke samenwerking met THV Bruggen in Cappellen (zie technische fiche) bleef het hele project betaalbaar voor een lokaal bestuur. THV investeert meer dan 90 miljoen euro, waarbij de kosten voor het publieke deel (LUX en Bruggeske) zo’n 27,5 miljoen euro bedragen. De gemeente betaalt hiervoor ‘maar’ afgerond 16 miljoen euro, onder meer door de gronden die de gemeente in het project bracht. De jaarlijkse aflossing van de lening bedraagt maar 2% van het geheel van de jaarlijkse exploitatiekosten.

En nu, veertien jaar nadat het eerste zaadje werd geplant en na heel veel zwoegen, zweten en verhuizen door de medewerkers, zit Kapellen voor tientallen jaren gebeiteld, inclusief een volledig nieuwe huisstijl.

Deel drie van het dorpsvernieuwingsproject komt er trouwens nog aan: op de plek van het oude administratief centrum wordt een nieuwe, groene woonwijk gerealiseerd met een honderdtal woningen in een mix van sociale, private, gezins-, huur- en koopwoningen. Maar nu al geniet Kapellen van site Bruggeske. Het groen moet er nog groeien, maar de wandelaars en fietsers hebben de weg naar deze autovrije en doorwaadbare oase in het dorpscentrum – in een prachtige combinatie met de nieuwbouw van de buren van woonzorgcentrum Zonnewende – ondertussen al vlotjes gevonden. —

 

Christophe Matthijssens is directeur vrije tijd en communicatie Kapellen en Katrien Gordts is redacteur Lokaal |
Beelden Stefan Dewickere
Voor Lokaal 03 | 2023

 

Technische fiche

  • Opdrachtgever: lokaal bestuur Kapellen
  • Uitvoering: THV Bruggen in Cappellen. Dit multidisciplinaire team bestaat onder meer uit bouwonderneming Cordeel, aannemingsbedrijf Aertssen, architectenbureau met zicht op zee, Architecten Achtergael en Cluster Landschap en Stedenbouw.
  • Contact: www.kapellen.be