Cloud computing

De cloud maakt het mogelijk om een grote hoeveelheid bestanden gecentraliseerd op te slaan, zonder over een server te beschikken.  Door dat de bestanden online worden opgeslagen, belas je ook het geheugen niet van de harde schijf van een computer.  Er is dus veel potentieel, ook rekening houdende met de gigantische hoeveelheden data, die IoT-apparaten tegenwoordig verzamelen.

Bovendien kan je overal, van om het even welk apparaat, aan de informatie en kan je digitale bestanden gemakkelijk met anderen delen.

Dropbox, Google Drive en OneDrive zijn gekende voorbeelden van online clouddiensten, gratis toegankelijk voor particulieren.

Wat betekent cloud computing?

Via Cloud computing is het mogelijk om servers, software en data te laten draaien op de cloud, die dienst doet als een externe online datacenter. Als je online documenten deelt en bewerkt in Google Docs, TV-programma's streamt via Netflix, luistert naar muziek via Spotify, een online mail verstuurt via gmail... Dan is de kans groot dat dit allemaal mogelijk is door  cloudcomputing. 

Cloud computing is de basis voor drie diensten: Software as a Service (SaaS), Platform as a Service (PaaS) en Infrastructure as a Service (IaaS)

De stad Herentals en de gemeente Bonheiden werken sinds kort zo goed als volledig in de cloud.

Belangrijke vragen bij werken in de cloud

De Cloud en Cloud Computing bieden dus wel wat mogelijkheden, ook voor lokale besturen.  Steeds meer steden en gemeenten kiezen ervoor om één of meerdere processen te laten draaien in de cloud.

Een aantal belangrijke vragen bij de keuze van een leverancier zijn:

- Waar wordt de data verwerkt en bewaard? Is dit in Europa of daarbuiten? Dan kan van belang zijn in verband met de geldende (privacy)wetgeving.

- Hoe wordt de data beveiligd? Voldoet de toepassing aan de wetgeving?

- Wordt er gewerkt met generieke bouwstenen en applicaties die makkelijk overzetbaar zijn? We willen immers vendor lockin voorkomen.

- Wordt het systeem voldoende onderhouden, wat is de frequentie van updates en hoe gebeurt de ondersteuning?

- Zijn er nog bijkomende kosten, bijvoorbeeld, voor het toevoegen van extra applicaties?

- Kan de provider de dienstverlening garanderen?

- Wat als je de dienst wil stopzetten? Hoe (snel) kan dit gebeuren? Is het gemakkelijk om over te stappen naar een andere leverancier?