De Kinderopvangcaravan 2020 wordt geannuleerd omwille van de huidige corona-maatregelen. 
 

Goede kinderopvang vraagt de juiste persoon met het juiste talent op de juiste plaats. Die juiste persoon ben jij! Jouw inzet, als kinderbegeleider, maakt het verschil in de kinderopvang: kinderen stimuleren, rekening houden met hun noden, hen verzorgen, knuffelen. Baby’s en peuters blijven boeien, de ouders onthalen en verwelkomen, zorg dragen voor jezelf en je collega’s zijn maar enkele van de vele taken die je dagelijks vervult.
Elke dag opnieuw kan de kinderopvang op jouw inzet rekenen.

Om je te inspireren organiseren het VVSG-Steunpunt Kinderopvang en Diverscity vijf studiedagen verspreid over Vlaanderen voor kinderbegeleiders die werken in de opvang van baby’s en peuters georganiseerd door een lokaal bestuur. Deze vormingen zijn gratis en in de eigen regio.

Wij hopen jullie talrijk te mogen verwelkomen. 

 

Programma

09:00 uur: Onthaal met koffie en versnaperingen
09:30 uur: Workshop 1
12:30 uur: Middagpauze met broodjeslunch
13:15 uur: Workshop 2 
16:15 uur: Evaluatie
16:30 uur: Einde

 

Workshops 

Het aantal workshops per Kinderopvangcaravan verschilt van locatie tot locatie. De kinderbegeleiders kunnen twee workshops kiezen: één in de voormiddag en één in de namiddag. Elke workshop duurt 3 uur met telkens een pauze van 15 minuten. De inhoud van de workshops richt zich op kinderen van 0 tot 2,5/3 jaar, tenzij anders vermeld.

Hieronder vind je alle workshops. Om te weten welke workshops doorgaan op jouw locatie kan je terecht in onze folder

 

WS1 Interculturele spelen: op een actieve manier inzichten verwerven in verschillende culturen - De Aanstokerij

Spelen kan ook leerrijk zijn! In deze actieve workshop vergelijken we culturen met een ui (cultuurmodel van Hofstede). Het helpt je om bewust te worden van de eigen cultuur. Je ontdekt waarom het soms confronterend is wanneer je in contact komt met andere culturen.
Verwacht geen ellenlange theoretische uitleg, maar ontdek zelf en ga op zoek naar (andere) inzichten over waarden en waardeverschillen via meerdere spelletjes en spelvormen.
 

WS2 Duurzame kinderopvang: goed voor iedereen! - Kleefkruid

We vertrekken van de duurzame keuzes die nu al gemaakt worden in kinderdagverblijven en bij onthaalouders. Wie doet wat? Hoe pak je dat aan? Wat heb je ooit geprobeerd maar werkt niet? We bieden je een kader van duurzame ontwikkelingsdoelen en passen die meteen toe op de kinderopvang: waar kan kinderopvang een verschil maken? Wat zijn mogelijkheden? Wat vinden jullie haalbaar en wat is moeilijker? Tot slot doen we ook een aantal dingen, die je in de opvang, met collega’s of met de kinderen zelf kan doen. Wie dit thema op een plezante en beklijvende manier kan aanbrengen, werkt immers mee aan de goede gewoonten die kinderen al op jonge leeftijd aanleren. Een kans die we niet mogen laten liggen!
 

WS3 Niets wordt alles: de oneindige mogelijkheden van speelmateriaal - Speelmakers

We gaan spelen, met materiaal uit de echte wereld dat overal te vinden is. Je ontdekt hoe kinderen met open einde materiaal zelf hun spel vormgeven en hoe je daarop kan inspelen. We vertellen wat de meerwaarde van dit soort materiaal is op je werking en geven je concrete inspiratie om dit materiaal ook te gaan verzamelen. Op naar meer speelkansen en ontdekplezier!
 

WS4 Elk moment een rijk moment - VCOK

Doorheen de dag doen kinderen heel wat ervaringen op, bijvoorbeeld tijdens activiteiten, verzorgingsmomenten of aan tafel. Op al deze momenten én ook ‘tussendoor’ wil je kinderen zoveel mogelijk rijke ontplooiingskansen bieden. We nemen een dag in de kinderopvang onder de loep vanuit het perspectief van kinderen. We zoomen in het bijzonder in op wacht- en overgangsmomenten. Hoe ervaren jij én de kinderen deze momenten? Wat is ‘wachten’ eigenlijk? Hoe zorg je voor een rijk en gevarieerd spelaanbod op elk moment van de dag, ook net voor sluitingstijd? Hoe creëer je rust tijdens drukke overgangsmomenten? We gebruiken welbevinden en betrokkenheid en de verschillende ervaringsgebieden als leidraad. Je gaat in deze workshop praktisch aan het werk: je analyseert je eigen werking, wisselt uit, verzamelt ideeën en maakt concrete plannen.
 

WS5 Risicovol spel - Arteveldehogeschool

MeMoQ spoort aan om peuters meer uit te dagen in de kinderopvang. Het goede nieuws? Peuters zoeken vaak spontaan uitdaging in hun spel! Ze begeven zich graag op de grens van hun mogelijkheden en tonen dan een hoge betrokkenheid. De moeilijkheid? Wanneer peuters nieuwe vaardigheden testen, lopen ze al eens een risico op fysieke verwonding ... En dan voel jij je daarvoor verantwoordelijk. Hoe kan je risicovol spel emotioneel en educatief ondersteunen, terwijl je ook de veiligheid garandeert? Wanneer kom je best tussen en hoe doe je dat precies? En hoe valt dit te rijmen met MeMoQ, de vernieuwde aanpak van Kind en Gezin en de Zorginspectie? In deze RePLAYworkshop kom je het te weten!
 

WS6 Spelen is goed - EigenWijs

De prikkel tot spelen ontstaat bij elk kind uit een basisbehoefte. In elk stadium van de ontwikkeling bestaat het leven van een kind voornamelijk uit spelen. Spelen is het werk van het kind. Vanuit vrij spel leert een kind zichzelf en de wereld rond hem kennen. Een vaak gehoorde klacht van ouders en begeleiders van jonge kinderen; “(mijn) kind kan niet zelf spelen”, “ baby´s hebben mij steeds nodig om tot spelen te komen”. In deze workshop nemen we je mee in het belang van ‘vrij spelen’ voor baby´s en peuters, vanuit de visie van Emmi Pikler.
 

WS7 Bodymap – Bodymap

Waarom zijn er minder baby's die graag op hun buik spelen en wat zijn de gevolgen hiervan? Wat heeft rollen te maken met de latere zithouding van kinderen of kruipen met de latere leesvaardigheid? In deze workshop zoeken we onder andere een antwoord op deze vragen. De baby- en peutertijd is een belangrijke periode in het leven, we noemen het dan ook graag de 'Universiteit van het leven'. De basis voor latere vaardigheden zoals schrijven en lezen wordt gelegd in de vroege kindertijd. Daarom is de juiste prikkel op het juiste moment van onschatbare waarde. 
*Opgelet: Dit is dezelfde workshop als in 2019.
 

WS8 Muziekkwartier: ontwikkelen met plezier! - Muziekkwartier

Muziek mag elk dag: kinderen genieten van muziek en zingen. Muziek maken geeft mogelijkheden om op een interactieve en prettige manier de kinderen te stimuleren in hun ontwikkeling. Ze ervaren de muziek als een spel en doen al vanaf de babytijd vol enthousiasme mee! Muziek is zoveel méér dan een liedje zingen; het zorgt voor sterkere verbindingen in het jonge brein. Je zal ontdekken hoeveel muzikale ervaring je eigenlijk al hebt en hoe je deze kunt gebruiken in je werk. Laat jij je ook verrassen door je eigen muzikale creativiteit en die van de kinderen?
 

WS9 Prikkels! 'Oh nee' of 'meer meer'? - Autismeplus

Wil of kan Jasper geen fruitpap eten? Waarom doet fel licht pijn aan Anne haar oogjes? Wordt Bas echt misselijk van de geur van zijn patatjes? En hoe komt het dat Noor zo hard schrikt ook al zie of hoor jij niets? Op het belevingsparcours sASSkia & midASS ervaar je de kwetsbaarheden en mooie belevingen van kinderen die hoog of laaggevoelig zijn op het vlak van gehoor, zicht, smaak, tast en geur.
In de workshop nadien laten we dure woorden achterwege en krijg je praktische tips & tricks voor eenvoudig ondersteunend materiaal voor deze kinderen en de leefomgeving. Ook het hoog sensitieve kind krijgt onze aandacht. Verder staan we stil bij een ondersteunende, liefdevolle en begrenzende aanpak van ‘lastig’ gedrag waarbij de relatie met het jonge kind en de zorg voor jezelf essentieel zijn.
 

WS10 Feedback geven en krijgen - Iets Anders Compagnie

Feedback is het commentaar dat we geven (of krijgen) op iemands gedrag en houding. De ene durft het niet, de ander doet het te agressief… We zijn bang om de ander te kwetsen of het deert je niet… Deze workshop gaat over feedback geven en ontvangen op een duidelijke, correcte manier zonder met waarde oordelen anderen te kwetsen of te kraken.
 

WS11 Hoe organiseer ik mijn werk? - Qrios vzw

In de kinderopvang ben je als logistiek medewerker of kinderbegeleider een duizendpoot! Eten geven en maken, opruimen, knutselen, spelen, omgaan met verschillende leeftijden, het zijn maar enkele van de vele taken die op één dag op je af komen.
Heb je het soms lastig om je dag te organiseren en te bepalen wat je prioriteiten zijn? Ben je op zoek naar handige tips? In deze workshop leer je om planmatig aan de slag te gaan om je dag te organiseren. Je bepaalt je prioriteiten en houdt rekening met je eigen draagkracht en draaglast.
 

WS12 Voedselveiligheid in de opvang - VVSG / Hanne Van Nuffel

* Voor logistieke medewerkers en keukenpersoneel
De groepsopvang van baby’s en peuters moet een aantal maatregelen nemen om in orde te zijn met de regels voedselveiligheid. Deze regels worden samengevat in de ‘autocontrolegids voor de voedselveiligheid in de opvang van baby’s en peuters’ en gecontroleerd door het Federaal Agentschap voor Veiligheid van de Voedselketen (FAVV). Maar hoe pas je deze gids nu toe in de praktijk? Hoe en wat moet je registreren? Hoe ziet een ongediertebestrijdingsplan er uit? Hoe vaak moet je temperatuurcontroles doen? Wat is het verschil tussen THT en TGT? Hoe deel je een koelkast in? Hoe bereid je je voor op een controle uitgevoerd door het FAVV? Op al deze vragen krijg je een antwoord. Daarnaast bekijken we de allergenenwetgeving en welke aanpassingen je moet doen om hier mee in orde te zijn.
 

WS13 Taalstimulering? Kinderspel! - Centrum voor Taal en Onderwijs

Ben je benieuwd hoe baby’s en peuters taal verwerven? Wil je weten hoe je die taalverwerving zowel tijdens het spel als doorheen de dag kan stimuleren? Kan je ook nog wat tips gebruiken om taalstimulerende activiteiten te begeleiden en te bedenken? In deze vorming ontdek je het allemaal. Door te werken met foto’s, cartoons en concrete voorbeelden kom je te weten hoe kinderen taal verwerven en hoe je dat proces kan stimuleren. Via filmpjes leer je hoe je vanuit je eigen sterktes en werkpuntjes taal kan aanbieden tijdens spel en hoe je interactiekansen kan creëren. Geïnspireerd door interessante praktijkvoorbeelden en krachtige materialen, zoals Tatertaal en Peuterprikkels, werk je in groepjes een talige activiteit uit. Je keert terug naar de werkvloer met heel wat praktische tips om onmiddellijk mee aan de slag te gaan.

 

Doelgroep

Kinderbegeleiders tewerkgesteld in de kinderopvang van baby’s en peuters die wordt georganiseerd door een lokaal bestuur.
 

Inschrijven

Je kan inschrijven vanaf maandag 17 februari 2020 (9 uur) en dit via academie.vvsg.be of via mail aan koc@vvsg.be (enkel met 'KDVinschrijvingsformulier').
TIP! Indien je elektronisch inschrijft via academie.vvsg.be ben je meteen zeker van je plaats. Je krijgt onmiddellijk een bevestigingsmail.

 

Deelnameprijs

GRATIS, inclusief koffie met versnaperingen en broodjeslunch. De reële kostprijs van de vorming wordt niet aangerekend. Dit is mogelijk dankzij financiering uit het VIA4akkoord. Het VIA4-akkoord is een Vlaams intersectoraal akkoord voor de openbare social profitsector dat werd afgesloten tussen de VVSG vzw, de drie erkende vakbonden en de Vlaamse regering. Met deze Vlaamse middelen kan het VVSG-Steunpunt Kinderopvang een ondersteuningsaanbod ten aanzien van de kinderopvang uitwerken.

 

Annuleren

Annuleren of wijzigen van een workshop (indien niet volgeboekt) kan kosteloos tot 14 dagen voor de start van de vorming of je kan een plaatsvervanger doorgeven. De deelnameprijs van 60 euro wordt aangerekend wanneer de annulatie later, zonder geldige reden, plaatsvindt.

 

Info

  • Praktisch | Elke Van den Wijngaert, verantwoordelijke voor de organisatie van vorming en evenementen | koc@vvsg.be | tel. 02 211 56 60

 

Organisatie


Acod LRB
ACV - openbare diensten
Diverscity
VSOA LRB
VVSG

Opleidingssessies

30 okt '20
20 nov '20