Auteur:

Gepubliceerd op: 28-10-2021

Voor de zevende keer al lanceren het Centrum voor Cybersecurity België en de Cyber Security Coalition een jaarlijkse sensibiliseringscampagne rond cyberveiligheid, met nuttig campagnemateriaal om medewerkers en burgers te informeren. Gezien de relevantie van deze problematiek in tijden van thuiswerk en doorgedreven digitalisering, gaat de aandacht van de campagne dit jaar uit naar de strijd tegen phishing. De campagne wil internetgebruikers aanmoedigen om slimmer te zijn dan phishers. 

Zo leert de campagne bijvoorbeeld hoe je verdachte berichten kan herkennen, maar ook wat je moet doen wanneer een phishing mail je toch bereikt. Daarnaast zal ook een Safeonweb-app gelanceerd worden, die het mogelijk maakt voor burgers en medewerkers in je lokaal bestuur om op de hoogte te blijven van actuele cyberdreigingen en nieuwe vormen van online oplichting. 
 

Versterk de boodschap


Tijdens de campagne zal de boodschap klaar en duidelijk weerklinken via radiospots, filmpjes op sociale media, banners en andere campagnematerialen. Met de hulp van jouw lokaal bestuur kunnen we ervoor dat zoveel mogelijk burgers en medewerkers gewapend zijn tegen de gevaren van phishing!

Op 16 november zal de campagne officieel in gang gezet worden en zal het beschikbare campagnemateriaal - van affiche's tot promovideo's en presentaties - breed ingezet worden. Wil je lokaal bestuur graag zelf aan de slag met het materiaal? Zowel voor te sensibiliseren naar burgers als naar eigen personeel? Dat kan! Door een partner te worden van het CCB krijg je toegang tot alle informatie en materialen bij de campagne, zodat je je al kan voorbereiden op de verspreiding op 16 november. Stuur je mailadres naar het CCB om gratis partner te worden.

Bij deze ook een warme oproep om deze campagne mee in de verf te zetten vanaf 16/11, zodat we zoveel mogelijk burgers en inwoners kunnen beschermen tegen de listige methodes van online oplichters.

Tomas Coppens