Auteur:

Gepubliceerd op: 22-12-2022

De VVSG nam een standpunt in over de nieuwe gewestelijke verordening publiciteit die in opmaak is. Begin volgend jaar heeft de VVSG hierover een overleg met de Vlaamse overheid. Recent liep daarover een openbaar onderzoek; laat ons gerust weten indien uw gemeente een reactie instuurde.

We vinden de verordening een vooruitgang ten opzichte van een eerdere versie uit 2018, die toen overigens de eindstreep niet haalde. We vinden het ook een goede zaak dat de verordening uitdrukkelijk bepaalt dat gemeenten bijkomende regels mogen opmaken. Gemeenten kunnen dus strengere regelgeving opmaken, mocht dat nodig zijn. Van gemeenten die nu al eigen regelgeving hebben over reclame wordt overigens verwacht dat zij die regels aanpassen. Niet te lang daarmee dralen is de boodschap, want een aanpassing moet binnen de twee jaar na de inwerking treding van de regelgeving rond zijn. 

Wel pleiten we ervoor dat de verordening wordt aangepast:

  • voor de de zg. 'CHE-gebieden' (gebieden met culturele, historisch of esthetische waarden) en Unescogebieden. Het gaat dan zeg maar over de historische kernen. Daar is een strenger beleid wel degelijk gerechtvaardigd. 
  • door binnen de categorie 'zaakgebonden publiciteit' een onderscheid te maken tussen de eigenljke bedrijfsnaam en de reclame voor de producten die er worden verkocht, waarbij we vragen dat voor die laatste groep van reclame de regels even streng zijn als voor de 'niet-zaak gebonden' publiciteit. 

Bovendien vinden we 'publiciteit' bij uitstek een thema waarvoor het mogelijk moet zijn dat de gemeente tijdelijk een vergunning afgeeft. Nu is dat niet mogelijk, omdat dit niet in de decretale lijst staat van handelingen waarvoor tijdelijke vergunningen kunnen worden afgeleverd.  

Lees het volledige standpunt.

 

 

 

Xavier Buijs