Auteur:

Gepubliceerd op: 07-12-2022

Op 11 augustus 2022 kondigde minister Lydia Peeters een versnelde, gefaseerde uitrol aan van basisbereikbaarheid. Deze beslissing zorgt ervoor dat de eerste fase van het nieuwe openbaarvervoersnet ingaat op 1 januari 2023 in plaats van juli 2023.

Naast een “versnelling” van de uitrol, krijgen de verschillende actoren een nieuwe rol toebedeeld. De Lijn wordt, zoals ook vastgelegd in het openbare dienstencontract (ODC), beheerder van het vervoerssysteem. Dit wil zeggen dat de vervoersmaatschappij zal instaan voor de exploitatie en het contracteren van het kern en aanvullend net, maar ook van het vervoer op maat. Zo zou De Lijn haar operationele rol volledig kunnen benutten. Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (dMOW) staat in voor het beleidsmatige, overkoepelende luik. De vervoerregio’s en de vervoerregioraden zouden in alle volgende fases hun beslissingsmacht en betrokkenheid blijven behouden.

VVSG is altijd voorstander geweest van een gefaseerde uitvoering maar wel binnen het kader van de reeds opgemaakte OV-plannen door de vervoerregio’s omdat hierdoor de interne werking(administratie , MOW) en de markt (vervoersaanbieders) mee kan groeien in de fasering van de uitrol met respect voor het geleverde werk van de lokale besturen. In dit standpunt wil VVSG wijzen op enkele valkuilen. De belangrijkste worden hieronder opgesomd:

  • Met de uitrol van de fasering mogen op geen enkel moment, door het mogelijks tijdelijk ontbreken van Vervoer op Maat, blinde vlekken ontstaan in het aanbod van openbaar vervoer.
  • Lokale besturen hebben nood aan een duidelijke, inhoudelijke planning voor de fasering om de lokale investeringen die nodig zijn voor een kwalitatief aanbod te kunnen inplannen in de lokale begrotingen en meerjarenplannen.
  • VVSG vraagt, gezien de situatie van hyperinflatie en het effect op de beschikbare budgetten, de toebedeelde budgetten van Vervoer op maat per vervoerregio te indexeren. Deze  indexering is nodig om het geplande aanbod binnen de openbare vervoerplannen te kunnen blijven garanderen.
  • De nieuwe rolverdeling waarbij de Lijn zal fungeren als Beheerder Vervoerssysteem moet decreetconform gebeuren. Nodige aanpassing aan het Decreet Basisbereikbaarheid dienen dan ook zo snel mogelijk te gebeuren

Het volledige standpunt kan u nalezen via deze link

Meer info

Voor meer info kan u steeds terecht bij de medewerkers van het Gemeentelijk Ondersteuningsplatform Vervoerregiowerking.

Guido Vaganée – guido.vaganee@vvsg.be

Michiel Apers – michiel.apers@vvsg.be

 

Michiel Apers