Dienstenchequebedrijven

Auteur:

Gepubliceerd op: 14-05-2019

In twee op drie gevallen gaan dienstenchequebedrijven niet in op discriminerende vragen van klanten. Doen ze dat wel, dan gaat het voor de helft om expliciete vragen naar een oudere of jongere poetshulp. In één op vier gevallen aanvaardt men een vraag rond gender (man/vrouw), in minder dan één op vijf gevallen een vraag rond origine.

Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek met mystery calls dat de vzw Mycadis liet uitvoeren door onafhankelijke experten bij alle dienstenchequebedrijven die actief zijn in Vlaanderen. Waar nodig gaan bedrijven nu verplicht een coaching volgen zodat ze in de toekomst accurater antwoorden op zulke vragen. Zo wil de vzw haar bijdrage leveren aan het beëindigen van iedere mogelijke vorm van discriminatie.

De mystery calls passen in het Actieplan dat minister van Werk Philippe Muyters in 2017 afsloot met de stakeholders ter bestrijding van discriminatie binnen de dienstenchequesector.

Lees het volledige persbericht.

Katrien Gordts