Auteur:

Gepubliceerd op: 20-01-2022

De shift naar basisbereikbaarheid is voor veel Vlamingen belangrijk. Om iedereen vooraf goed te informeren is er stapsgewijze communicatie nodig, van de Vlaamse overheid én de lokale besturen. Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) stelde een two-pager op, de eerste stap in de publiekscampagne. Hieronder lees je hoe de verspreiding van deze campagne verloopt voor de lokale besturen.

Wat is de two-pager ?

Samen met de (co-)vervoerregiovoorzitters bekeek MOW in het kader van de communicatie rond basisbereikbaarheid wat ze op dit moment kunnen communiceren en hoe ze dat het best aanpakken. Het belangrijkste communicatiemiddel is een two-pager op maat van elke vervoerregio.

De two-pager bestaat uit twee pagina’s:

  • De linkerpagina focust op de algemene principes van basisbereikbaarheid en is voor elke vervoerregio identiek.
  • De rechterpagina is gepersonaliseerd per vervoerregio en toont vier concrete reistrajecten die illustreren hoe we ons in de toekomst kunnen verplaatsen met het openbaar vervoer.

Hoe ga je aan de slag met de two-pager?

We vragen de lokale besturen om de two-pager vanaf begin maart te verspreiden via hun verschillende kanalen. Centraal staat een publicatie in het infomagazine van de stad of gemeente. Daarnaast voorzien we campagnemateriaal voor de website, een print of online nieuwsbrief en socialemediakanalen.

Je kan de drukklare two-pager, inclusief de handleiding (‘Hoe ga je aan de slag met de two-pager?’), downloaden via de communicatietoolbox en de SharePoint van de vervoerregio’s.

  • De drukklare two-pager is nu beschikbaar.
  • Het andere campagnemateriaal is vanaf eind februari beschikbaar.

Wil je meer weten over het communicatieplan basisbereikbaarheid en de publiekscampagne? In de communicatietoolbox vind je de powerpointpresentatie van de infosessie of een opname van de infosessie.

Vragenlijst

Om je optimaal te ondersteunen bij de verspreiding van de two-pager, vragen we je om onze korte vragenlijst in te vullen. We ontvingen al feedback van heel wat lokale besturen, waarvoor dank.

Dit neemt slechts enkele minuten in beslag. De vragenlijst is ook bedoeld voor de lokale besturen die al deelnamen aan de Mentimeter tijdens de infosessie over het communicatieplan basisbereikbaarheid.

Boilerplate voor persberichten

Moet je in een persbericht kort en bondig uitleggen wat basisbereikbaarheid is of wat de Hoppincentrale doet? MOW voorziet teksten op maat voor journalisten zodat in elk persbericht dezelfde omschrijving en boodschap verschijnt.

Nadien nog vragen?

Op www.basisbereikbaarheid.be vind je meer informatie over basisbereikbaarheid en Hoppin. Krijg je vragen van burgers of andere stakeholders rond communicatie waarop je het antwoord niet meteen weet? Misschien kunnen onze Q&A’s hierbij helpen. Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen? Stel ze aan de medewerkers van het Gemeentelijk ondersteuningsplatform vervoerregiowerking (Guido Vaganée en Michiel Apers) of via communicatiebasisbereikbaarheid@mow.vlaanderen.be 

Guido Vaganée - guido.vaganee@vvsg.be
Michiel Apers - michiel.apers@vvsg.be

Zie ook https://www.vvsg.be/omgeving/mobiliteit/basisbereikbaarheid-openbaar-vervoer

 

 

Michiel Apers