Auteur:

Gepubliceerd op: 25-01-2022

Op vraag van Vlaams minister van Welzijn Wouter Beke ontwikkelden de koepels ouderenzorg een sectoraal continuïteitsplan voor de ouderenzorg. Dit plan is aanvullend bij de in werking zijnde lokale noodplannen. Het biedt een richtinggevend kader.

Het conoravirus blijft onze samenleving sterk bepalen. Verwacht wordt dat het aantal besmettingen door de omikronvariant de komende weken nog zal stijgen. Ook al zorgt deze variant doorgaans voor mildere symptomen, door de hoge uitval van personeel (door ziekte of quarantaine) kan de continuïteit van de dienstverlening ook in woonzorgcentra in het gedrang komen. We dienen er ook rekening mee te houden dat we minder een beroep kunnen doen op externe hulp. Ook ziekenhuizen, thuiszorg en toeleveringsbedrijven kampen immers met personeelsuitval. We komen in een fase waarbij we het principe ‘nood breekt wet’ moeten hanteren.

De ouderenzorgsector ontwikkelde dit sectoraal plan, naar analogie met de sectorale plannen in de ziekenhuizen, de eerstelijnszorg en ook andere niet-zorgsectoren. In dit plan wordt er gefaseerd gewerkt volgens noodzaak. De mate van beschikbaarheid van medewerkers in de zorg, maar ook in de ondersteunende diensten laat directies beoordelen in welke fase ze terechtkomen. In tegenstelling tot vorige maanden verwachten we deze keer dat externe hulp vanuit de thuiszorg, de ziekenhuizen of bijvoorbeeld het leger, minder of soms zelf niet voorhanden zal zijn. De personeelsuitval zal wellicht ook grote proporties aannemen in onze samenleving de komende weken. Ook de strategische voorraden met verzorgend en beschermingsmateriaal dienen opnieuw aangevuld te worden door de woonzorgcentra om continuïteitsproblemen te voorkomen.

Het komt er dus op aan om voorbereid te zijn op mogelijke escalatie van de situatie. Zo kunnen de woonzorgcentra de lokale coördinatiecel opnieuw activeren en proactief communiceren met bewoners en familieleden. De hoofddoelstelling is om, zelfs bij hoge personeelsuitval, toch de basiszorgverlening veilig te stellen en het welzijn van bewoners te blijven garanderen. Het plan schetst wat noodzakelijke zorg- en dienstverlening is en maakt een onderscheid volgens 3 fases.

Fase 1

In deze fase is er continuïteit van dienstverlening mits herschikking van dienstroosters, langere shifts op vrijwillige basis, tijdelijke verhoging percentage arbeidscontract… Alle preventieve voorbereidingen voor fase 2 en 3 worden getroffen.

Fase 2

In deze fase volgt de coördinatiecel de situatie op de voet en kunnen er voor individuele bewoners diverse aanpassingen aan de basiszorg en ondersteuning worden voorgesteld. Alle niet-dringende zaken worden, waar mogelijk in overleg met het zorgteam, bewoners en de huisarts, uitgesteld. In deze fase zal ook beroep worden gedaan op de inzet van vrijwilligers en familie, bijvoorbeeld ter ondersteuning bij de maaltijden.

Fase 3

In deze fase wordt het heel moeilijk om alle noodzakelijke zorgen nog te verlenen. In deze fase is er contact met het Agentschap Zorg en Gezondheid, de burgemeester en de gouverneur. Bewoners met zeer complexe zorgnoden kunnen in deze fase worden doorverwezen naar het ziekenhuis of een herstelverblijf.

Mike Deschamps