Winkelen voor mensen in kwetsbaarheid

Het is aan te bevelen dat het lokaal bestuur de matches tussen vrijwilligers en hulpvragers coördineert, ondersteund door de hulpplatformen die overal gestart zijn (zoals dat van GiveADay bijvoorbeeld: zie overzicht, maar er zijn zeker nog andere hulpplatformen in gebruik ook bij de gemeenten), en met een link tussen het hulpplatform en het OCMW, zodat hulpvragers bij het OCMW gekend zijn en het OCMW met hen rekening kan houden. Dan is er voor hulpvragers en vrijwilligers een back-up, waar ze terecht kunnen in geval van vragen en problemen of moeilijkheden. De vrijwilligers en de hulpvragers moeten sowieso terecht kunnen bij degenen die het hulpplatform aansturen: dan is er voorafgaand aan de match al contact met beide partijen door een derde en kan de hulp zoveel als mogelijk ook beperkt worden tot een 1 op 1 relatie (hulpvrager – vrijwilliger).

We zijn dus geen voorstander dat buren bv. zelf kaartjes met hun gegevens en aanbod voor hulp bij buren in de bus steken bij elkaar, hoe goed bedoeld ook. Je weet dan immers niet waar er al dan niet kaartjes terecht komen: worden sommige buren gemeden om één of andere reden (en blijven die dus verstoken van hulp), wat als bv. vijf vragen om boodschappen voor je te doen, op je afkomen, enz. … In zo’n situaties heb je als lokaal bestuur helemaal geen zicht waar wel en niet hulp geboden wordt. Het is in zo’n situaties ook niet uitgesloten dat bepaalde vrijwilligers voor teveel hulpvragers bv. boodschappen doen en zo zelf in moeilijkheden komen, wanneer hulpvragers niet op tijd (kunnen) terugbetalen.

Best coördineert het lokaal bestuur dus de matches tussen vrijwilligers en hulpvragers. Ook wanneer er in een bepaalde gemeente/ stad meer aanbod (aan vrijwilligers) is dan vraag (vanuit hulpvragers).

En om burgers goed te informeren rond hun centrale taak, kunnen lokale besturen in elke bus een brief bezorgen met contactgegevens, een centraal nummer, enz.

Het lokaal bestuur kan er dan ook mee voor zorgen dat er goede afspraken gemaakt worden met vrijwilliger en hulpvrager. En aanbieden dat beiden in geval van probleem bij het lokaal bestuur mogen aankloppen. Het is belangrijk dat er niet enkel (veel) tijd gestoken wordt in kwantitatieve matches tussen vrijwilligers en hulpvragers, maar ook in de kwaliteit daarvan.

Elektronisch betalen geniet de voorkeur (maar is niet verplicht)

De FOD Volksgezondheid raadt aan om zoveel mogelijk elektronisch te betalen. Tegelijkertijd zijn er ook andere mogelijkheden.

Vrijwilligersverzekering

De Vlaamse Regering breidt de vrijwilligersverzekering uit naar alle burgers die de komende weken acties op poten zetten om buren en kwetsbaren te helpen tijdens de coronacrisis. Dit om de vele helpende handen extra te beschermen.

  • Tot nu toe konden alleen verenigingen een gratis vrijwilligersverzekering afsluiten bij het Vlaams Steunpunt voor Vrijwilligerswerk.
  • Dit wordt nu ook mogelijk voor individuele burgers. Ook zij kunnen een aanvraag doen via het Vlaams Steunpunt voor Vrijwilligerswerk.

Mensen kunnen zich verzekeren voor lichamelijke ongevallen, burgerlijke aansprakelijkheid en rechtsbijstand tijdens vrijwilligerswerk.