Toolkit - Contactlijsten.png
Provider image

Wanneer zich een cyber- of informatieveiligheidsincident voordoet is het cruciaal dat medewerkers, partners en instanties snel gecontacteerd kunnen worden. Door op voorhand na te denken over de nodige profielen voor een degelijk crisisbeheer en bijhorende contactgegevens op te lijsten bespaar je je heel wat kopzorgen in het heetst van de strijd.

Het is met andere woorden sterk aangewezen om reeds een contactenlijst aan te leggen voordat een crisissituatie zich daadwerkelijk voordoet. Voor het opstellen van een dergelijke lijst baseer je je op de rollen die van belang zullen zijn bij een cyber- of informatieveiligheidsincident, en voeg je de belangrijkste gegevens toe zoals een beschrijving van de rol of functie, e-mailadres, telefoon en mobiel. Je kan hiervoor beroep doen op onderstaand sjabloon, waar je bovendien een overzicht vindt van relevantie instanties bij incidenten, zoals het CERT, VTC en Safeonweb.

Heb je feedback bij het sjabloon op basis van gebruikservaringen binnen je lokaal bestuur? Stuur deze input dan zeker door via mail, zodat we de aangehaalde punten kunnen meenemen bij geplande updates.