In 2020 wordt op minstens acht locaties in de regio Aalst-Vlaamse Ardennen elektrische deelwagens gelanceerd. De gemeenten gaan hiervoor samen met de streekontwikkelingsintercommunale in zee met het autodeelsysteem Valckenier Share dat een laagdrempelig aanbod voor de regio heeft uitgewerkt. Intercommunales SOLVA en DDS sluiten samen een raamovereenkomst om elektrisch autodelen te stimuleren. Alle gemeenten uit de vervoerregio’s Vlaamse Ardennen en Aalst kunnen zo eenvoudig aan de slag met autodelen op hun grondgebied. De vervoerregio’s werken volop aan de uitbouw van een aanbod vervoer op maat dat een aanvulling zal vormen op het toekomstig trein- en busnetwerk. Vormen van gedeelde mobiliteit bieden kansen voor verplaatsingen op locaties en/of momenten waarop het regulier openbaar vervoer geen antwoord biedt. Er wordt bewust gekozen om enkel met elektrische voertuigen te werken. Concreet zullen de nieuwe Renault Zoe en de elektrische versie van de Renault Kangoo als deelwagen in het straatbeeld verschijnen. De deelwagens krijgen een gereserveerde parkeerplaats aan een elektrische laadpaal en worden op strategische locaties in de regio geplaatst. Sommige van deze standplaatsen zullen op termijn uitgebouwd worden tot volwaardige mobipunten waar gebruikers vlot kunnen schakelen tussen de verschillende vervoersmiddelen.
Reden van het project:
In 2018 werd het regionaal klimaatplan 'Klimaatgezond Zuid-Oost-Vlaanderen' goedgekeurd met een hele reeks acties om CO2 te besparen. Het is de ambitie van SOLVA om bovenlokaal enkele van deze acties op te starten, terwijl de steden en gemeenten ook van onderuit met het plan aan de slag gaan. Het elektrisch autodelen is een verhaal waar de schaalvoordelen van een regionale aanpak zeker meespelen.
Door de regionale aanpak kunnen we snel van elkaar leren. Als bepaalde wagens wél goed gebruikt worden en andere niet, dan kan er relatief snel bijgestuurd worden.
Zowel de deeleconomie als elektrisch rijden zijn aan een opmars bezig. Het project is daardoor toekomstgericht.
Er moet voldoende geïnvesteerd worden in communicatie en niet enkel in de fysieke infrastructuur.
Valkuilen
Elektrische auto's zijn grotere investering dan brandstofvoertuigen wat de rentabiliteit van het project bemoeilijkt
Elektrisch rijden en autodelen zijn twee drempels die we tegelijk moeten wegwerken. Dat maakt de stap voor burgers groter
Stilstaande voertuigen brengen ook niets bij, maar tegelijk mag het project ook geen autogebruik aanmoedigen.
Uitdagingen
Laadinfrastructuur voor deelvoertuigen is vandaag niet goed geregeld in Vlaanderen
Door te kiezen voor elektrische voertuigen gaat het om aanzienlijke investeringen waardoor de bezettingsgraad van de deelvoertuigen vrij hoog zal moeten zijn.
Cookies op onze website.
Cookies worden gebruikt om deze website optimaal te laten werken en uw surfervaring te verbeteren.