11088_3.jpg
Provider image

Hoe kunnen we het gemeentelijk onderwijs verzelfstandigen? En waarom zouden we dat doen? De vraag leeft bij vele gemeentebesturen en hun onderwijsinstellingen. Deze publicatie formuleert antwoorden. We focussen op de specifieke onderwijsvraagstukken over personeel, financiën, infrastructuur en het officieel karakter van het gemeentelijk onderwijs. Daarbij vertrekken we van het inrichten van onderwijs in de klassieke gemeentelijke setting: het begrip schoolbestuur en de bevoegdheidsverdeling. We gaan vervolgens na wat de mogelijke gevolgen zijn bij delegatie, budgethouderschap, interne en externe verzelfstandiging. Met een afwegingskader brengen we de pro’s en contra’s in kaart. Soms wordt ook samenwerking gezocht met andere gemeentelijke partners. Welke mogelijkheden bestaan er dan? We overlopen de gewone contractuele samenwerking, enkele samenwerkingsvormen zoals de scholengemeenschap en de specifieke mogelijkheden van de intergemeentelijke onderwijsvereniging (IGOV). Deze publicatie is een onmisbaar instrument voor iedereen die meer wil weten over de mogelijkheden om te verzelfstandigen of samen te werken binnen de gemeentelijke onderwijscontext.

Verder lezen?

Je bent niet aangemeld als VVSG-lid of hebt niet het correcte abonnement om dit item te bekijken.

Inloggen

Deze inhoud is enkel beschikbaar voor VVSG-leden. Of deze inhoud is enkel beschikbaar voor VVSG-leden met een Extenso-abonnement.

  • VVSG-leden hebben toegang tot exclusieve ledeninformatie.
  • VVSG-leden met een Extenso-abonnement krijgen bovendien toegang tot de informatie van Inforum, Pinakes en Politeia.

Lees meer informatie over onze formules.