Cover_Handboek_OVSG_Gemeentelijk_Onderwijs.jpg
Provider image

Hoe kunnen we het gemeentelijk onderwijs verzelfstandigen? En waarom zouden we dat doen? Met welke aspecten moeten we rekening houden? De vraag leeft bij vele gemeentebesturen en hun onderwijsinstellingen. Deze pocket probeert antwoorden te formuleren. We focussen op de specifieke onderwijsvraagstukken over personeel, financiën, infrastructuur en het officieel karakter van het gemeentelijk onderwijs. Daarbij vertrekken we van het inrichten van onderwijs in de klassieke gemeentelijke setting (begrip schoolbestuur, bevoegdheidsverdeling) en gaan vervolgens na wat de mogelijke gevolgen zijn bij delegatie, financiële responsabilisering, interne en externe verzelfstandiging. Een afwegingskader brengt de pro’s en contra’s in kaart. Soms wordt ook samenwerking gezocht met andere (gemeentelijke) partners. Welke mogelijkheden bestaan er dan, nu en in de toekomst? We overlopen de gewone contractuele samenwerking, enkele samenwerkingsvormen zoals de scholengemeenschap en de specifieke mogelijkheden van de interlokale onderwijsvereniging (ILOV). Opzoeken in deze pocket is eenvoudig door de opbouw in vragen en antwoorden. Schema’s en tabellen geven een duidelijk overzicht. De overzichtstabellen kan u hier downloaden. Deze pocket is een onmisbaar instrument voor iedereen die meer wil weten over de mogelijkheden om te verzelfstandigen of samen te werken binnen de gemeentelijke onderwijscontext.

Verder lezen?

Je bent niet aangemeld als VVSG-lid of hebt niet het correcte abonnement om dit item te bekijken.

Inloggen

Deze inhoud is enkel beschikbaar voor VVSG-leden. Of deze inhoud is enkel beschikbaar voor VVSG-leden met een Politei Lokaal-abonnement.

  • VVSG-leden hebben toegang tot exclusieve ledeninformatie.
  • VVSG-leden met een Politeia lokaal-abonnement krijgen bovendien toegang tot de informatie van Politeia.