Kwaliteitszorg en -management blijven actueel in de organisaties van de lokale besturen. Centraal daarbij staat een organisatiefilosofie en -visie met als doel het optimaliseren van organisatieprocessen en de sturing door het management. Goed kwaliteitsmanagement stelt een organisatie in staat om steeds beter aan de verwachtingen van klanten te voldoen en efficiënter te werken.
De volgende bouwstenen voor een interventieplan voor kwaliteitsmanagement werden door auteur Theo Wijnen geselecteerd en uitgewerkt:
Aandacht voor betekenisgeving van het veranderingsproces
Eigenaarschap
Andacht voor verandermoeheid
Voorbeeldgedrag van leidinggevenden
Aandacht voor positieve feedback en open dialoog
Heldere afbakening van taken en verantwoordelijkheden tussen lijn- versus stafmedewerkers
Concrete doelstellingen formuleren en focussen
Alternatieve benaderingswijzen hanteren
In deze content vinden managers, leidinggevenden, kwaliteitscoördinatoren, stafmedewerkers, projectcoördinatoren en -medewerkers inzichten voor het in balans houden van het communicatieve versus het systeem-arrangement binnen trajecten van organisatiebeheersing en organisatieontwikkeling.