Regels voor randgemeenten en Voeren en fusiegemeenten
Met het teken (R+V!) tonen we je waar er andere regels gelden voor de randgemeenten en Voeren. Met het teken (FG!) geven we aan waar er afwijkende regels zijn voor de fusiegemeenten. Je kan de afwijkende regels onderaan deze pagina lezen of neem een kijkje op onze mandatarissenpagina's
Initiatiefrecht om een coalitie te vormen
Om de gemeente te besturen, heb je een meerderheid of coalitie nodig. Dit tenzij er een absolute meerderheid is. Nieuw is dat er nu regels zijn over de coalitievorming. Het decreet lokaal bestuur legt de volgorde vast welke persoon van welke partij als eerste het initiatief zal nemen na de verkiezingen om de coalitiegesprekken te openen. Het doel daarvan is een meerderheid vinden in de gemeenteraad om de gemeente te besturen. (R+V! geen initiatiefrecht)
Wanneer?
Het initiatiefrecht start officieel de dag na de ondertekening van het proces-verbaal van de verkiezingen(opent nieuw venster). In veruit de meeste gemeenten zal dat proces-verbaal al op 13 oktober opgemaakt worden. Is dat zo, dan begint de eerste periode van het initiatiefrecht te lopen op maandag 14 oktober 2024. Elke periode duurt veertien dagen.
! Opgelet: Als het proces-verbaal pas na 13 oktober opgemaakt is, dan start het initiatiefrecht later.
Wie?
De stemmenkampioen van de grootste lijst krijgt als eerste het initiatiefrecht, en wordt als het ware een 'lokale formateur'. Dat betekent:
- Eerst kijken naar de grootste lijst.
Dat is de lijst met het hoogste stemcijfer, dus met meeste geldige stembiljetten. Of met andere woorden: de lijst waaraan de meeste mensen hun stem gaven. Het maakt niet uit of die lijst een stem kreeg op basis van lijststem en/of voorkeurstem(men).
- Daarna binnen de grootste lijst kijken naar de stemmenkampioen van die lijst.
De stemmenkampioen is de verkozene met het hoogste aantal naamstemmen (of anders gezegd: de meeste voorkeurstemmen). Dat is niet noodzakelijk de lijsttrekker.
Is de grootste lijst een kartellijst die gaat splitsen in twee fracties, dan gaat het initiatiefrecht naar de grootste fractie van dat kartel. De grootste fractie is de fractie met het grootste aantal verkozen zetels in de gemeenteraad. Zijn de fracties even groot (hebben ze dus evenveel zetels) dan kijk je naar de verkozene van de lijst met de meeste naamstemmen.
Volgorde
Het initiatiefrecht komt eerst toe aan de stemmenkampioen van de grootste lijst. Lukt het niet om een coalitie te vormen, dan gaat het initiatiefrecht naar de stemmenkampioen van de op één na grootste lijst. En zo verder. Het initiatiefrecht gaat naar de volgende stemmenkampioen:
- als na veertien dagen geen gezamenlijke akte van voordracht (voor de schepenen) is ingediend door de houder van het initiatiefrecht;
- als een verklaring van afstand is ingediend door de persoon die het initiatiefrecht heeft (dus voordat de periode van veertien dagen afgelopen is).
Einde initiatiefrecht
De procedure van het initiatiefrecht stopt als:
- een gezamenlijke akte van voordracht ingediend wordt door de persoon die op dat moment het initiatiefrecht heeft;
- of elke houder van het initiatiefrecht dit recht heeft uitgeput;
- of er nog geen gezamenlijke akte van voordracht ingediend is op de derde dag voor de installatievergadering van de gemeenteraad.
Bekendmakingen op de website van de gemeente
De algemeen directeur maakt, nadat deze zich voordoen, de volgende elementen onmiddellijk bekend op de website van de gemeente:
- de indiening van een verklaring van afstand door de persoon die op dat moment het initiatiefrecht heeft (=initiatiefrecht gaat naar de volgende);
- het ontbreken van een gezamenlijke akte van voordracht, ingediend door de verkozene voor de gemeenteraad die op dat moment het initiatiefrecht heeft, na de periode van veertien dagen (=initiatiefrecht gaat naar de volgende);
- de indiening van een gezamenlijke akte van voordracht door de persoon die op dat moment het initiatiefrecht heeft (=einde initiatiefrecht);
- de uitputting van het initiatiefrecht door alle houders van het initiatiefrecht (=einde initiatiefrecht);
- het ontbreken van een gezamenlijke akte van voordracht op de derde dag voor de installatievergadering (=einde initiatiefrecht).
Wie wordt burgemeester?
Nieuw is dat de verkozen gemeenteraadsleden niet zelf meer beslissen wie ze als burgemeester voordragen. Het decreet lokaal bestuur legt dat vast.
In principe wordt het Belgische raadslid met meeste voorkeurstemmen van grootste fractie van de coalitie 'aangewezen-burgemeester'. (R! geldt niet in de randgemeenten, wél in Voeren) De aangewezen-burgemeester wordt nadien benoemd door Vlaamse regering tot burgemeester. Om te kijken wie de aangewezen-burgemeester is, dien je volgende stappen te volgen:
- Je kijkt eerst welke fracties behoren tot de coalitie (meerderheid).
Elke fractie die een schepen (inclusief de BCSD-voorzitter) levert, behoort tot de coalitie.
- Daarna kijk je naar welke van die coalitiefracties de grootste is.
Om dat te bepalen kijk je naar het aantal zetels dat elke coalitiefractie heeft in de gemeenteraad. Hebben de grootste coalitiefracties evenveel zetels, dan wordt gekeken naar het stemcijfer van elke coalitiefractie. De coalitiefractie die de meeste geldige stembiljetten heeft (= het hoogste stemcijfer), levert de aangewezen-burgemeester. Er is geen aparte voordracht voor de burgemeester meer.
- Tenslotte kijk je naar wie het meeste voorkeurstemmen heeft binnen de grootste coalitiefractie.
Het raadslid van de grootste coalitiefractie met de meeste voorkeurstemmen krijgt als eerste de kans om de eed af te leggen als aangewezen-burgemeester. Zijn er twee verkozenen uit grootste coalitiefractie met gelijk aantal naamstemmen dan wordt de hoogst gerangschikte op de lijst aangewezen-burgemeester. Dat geldt ook in gemeenten waar er een verkiezing zonder stemming is. Dat laatste is het geval als er maximum evenveel kandidaten waren als er raadsleden te verkiezen waren.
Weigert de stemmenkampioen van de grootste coalitiefractie de eed af te leggen als aangewezen-burgemeester of neemt de (aangewezen-)burgemeester later ontslag (zonder akte van opvolging), dan gaat het burgemeesterschap naar het raadslid met op één na de meeste voorkeurstemmen (de vice-stemmenkampioen) van de grootste coalitiefractie. Weigert die, dan ga je naar het volgende raadslid van die fractie met de meeste stemmen, enzoverder.
Vice-stemmenkampioen
Weigert de stemmenkampioen van de grootste coalitiefractie de eed af te leggen als aangewezen-burgemeester of neemt de (aangewezen-)burgemeester later ontslag (zonder akte van opvolging), dan gaat het burgemeesterschap naar het raadslid met op één na de meeste voorkeurstemmen (de vice-stemmenkampioen) van de grootste coalitiefractie. Weigert die, dan ga je naar het volgende raadslid van die fractie met de meeste stemmen, enzoverder.
Opgelet:
Er is een uitzondering op dit principe die enkel toegepast wordt tijdens de laatste twee jaar van de bestuursperiode (vanaf 1 oktober 2028): Door een akte van opvolging in te dienen (bij de start van de bestuursperiode), kan de grootste coalitiefractie één van hun raadsleden burgemeester maken tijdens de laatste twee jaar. Het aantal voorkeurstemmen speelt dan geen rol meer. (FG!)
Akte van opvolging voor de burgemeester
Het is onder strikte voorwaarden mogelijk om binnen de grootste fractie van de coalitie een opvolger te kiezen voor de burgemeester. De opvolging kan pas uitwerking hebben de laatste twee jaar van de bestuursperiode. Het aantal voorkeurstemmen speelt geen rol meer. De voorwaarden zijn:
- De modelakte (opent nieuw venster)wordt gebruikt.
- De akte van opvolging moet uiterlijk drie dagen voor de installatievergadering worden ingediend via de daartoe voorziene modelakte.
- De akte van opvolging vermeld een einddatum voor de (aangewezen-) burgemeester én een opvolger.
- De einddatum is ten vroegste 30 september 2028 want de opvolging kan maar ten vroegste vanaf 1 oktober 2028.
- De vermelde opvolger behoort tot zelfde fractie als (aangewezen-) burgemeester.
- De vermelde opvolger heeft de Belgische nationaliteit.
- Een dubbele meerderheid moet de akte ondertekenen, namelijk:
- meerderheid van de verkozenen
- meerderheid van de verkozenen van dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat-opvolger.
Eindigt het mandaat van de burgemeester onverwacht voor 1 oktober 2028, en was er akte van opvolging, dan wordt deze akte zonder voorwerp en kan ze niet meer gebruikt worden. De vice-stemmenkampioen van de grootste fractie van de coalitie neemt het mandaat van burgemeester dan over. Er kan dan wel een nieuwe akte van opvolging ingediend worden.
Eindigt het mandaat vroeger dan afgesproken, maar wel op of na 1 oktober 2028, dan neemt de aangeduide opvolger het mandaat vroeger op. (FG!)
Bepaling aantal leden bijzonder comité voor de sociale dienst per lijst
De OCMW-raadsleden kiezen de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst door ontvankelijke voordrachtsakten in te dienen. Het totaal aantal leden van een bijzonder comité voor de sociale dienst (de voorzitter niet inbegrepen) hangt af van hoe groot de OCMW-raad is.Dat aantal is voor elk OCMW terug te vinden in bijlage 1 bij het besluit van de Vlaamse Regering van 26 april 2024. De combinatie daarvan met het aantal zetels per lijst zorgt voor de verdeling van het aantal zetels in het bijzonder comité voor de sociale dienst over de lijsten. (R+V! geen BCSD)
De voorgedragen kandidaat-leden voor het bijzonder comité kunnen raadslid zijn, maar dat hoeft niet. Kandidaat-leden van buiten de raad moeten wel voldoen aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden:
- Belg of onderdaan van de Europese Unie zijn;
- de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt;
- in de bevolkingsregisters van de gemeente ingeschreven zijn;
- niet uitgesloten of geschorst zijn als kiezer (de zogenaamde politieke rechten).
Berekening aantal zetels voor elke lijst (of groep van lijsten)
Afhankelijk van hoeveel zetels elke lijst heeft in de gemeenteraad, wordt het aantal leden van het bijzonder comité dat elke lijst toekomt verdeeld over de lijsten. Lijsten kunnen zich voor die berekening verbinden met elkaar. Ze vormen dan een groep van lijsten:
De berekening van het aantal zetels per lijst (of groep van lijsten) gebeurt door het aantal zetels van het bijzonder comité (zonder de voorzitter) te delen door het aantal leden van de OCMW-raad en daarna te vermenigvuldigen met het aantal zetels dat elke lijst of groep van lijsten binnen de OCMW-raad heeft. Bij het resultaat van deze bewerking is het aantal eenheden (cijfer voor de komma) gelijk aan het aantal rechtstreeks verworven zetels.
De niet-rechtstreeks verworven zetels worden daarna over de lijsten (of groepen van lijsten) toegewezen in afnemende volgorde van de breuk als resultaat van de bewerking. Bij gelijkheid van die breuk telt het hoogste stemcijfer van de lijst of samengeteld stemcijfer van de groep van lijsten. We maakten voor onszelf een excelblad om snel de zetelberekening te controleren. Vraag het excelblad op als hulpmiddel. (FG!)
Lijstverbinding
De verkozenen van de lijsten kunnen verklaren om zich met andere lijsten te verbinden tot een groep van lijsten. Deze verklaring moet ondertekend worden door minstens een meerderheid van de verkozenen van iedere lijst die zich wenst te verbinden en wordt ten laatste twee werkdagen voor de uiterste dag waarop de voordrachtsakten zelf ingediend kunnen worden bezorgd aan de algemeen directeur (FG!). Dit kan een manier kunnen zijn om samen meer zetels binnen te halen. Dat is echter niet altijd zo. Tel het goed na. Belangrijk is ook te beseffen dat de lijstverbinding geldt voor de hele bestuursperiode: Is er later in de bestuursperiode een nieuwe akte nodig voor de BCSD-leden, dan blijft de lijstverbinding doorwerken.
Uiterlijk de dag na de uiterste datum om een verklaring van lijstverbinding in te dienen, maakt de algemeen directeur op de gemeentelijke webstek bekend hoeveel zetels van het bijzonder comité voor de sociale dienst aan de verschillende lijsten (of groepen van lijsten) toekomen.
Opgelet:
De periode tussen de bekendmaking van het aantal BCSD-leden dat elke fractie kan voordragen en de dag dat de akte ingediend moet worden, is bijzonder krap! In sommige gevallen rest er dan maar één dag om de akte in te vullen, handtekeningen te verzamelen en de akte in te dienen. Het is belangrijk om dat allemaal goed voor te bereiden.
Er is een model van verklaring tot lijstverbinding(opent nieuw venster). Dit model is niet verplicht.
Voordrachtsakten indienen
Nieuw en belangrijk is dat voordrachten enkel geldig zijn als ze gebeuren via de modellen van voordrachtsakten die door de Vlaamse overheid beschikbaar gesteld worden(opent nieuw venster). Bovendien zal elke modelakte een datumstempel bevatten van ten vroegste 13 oktober 2024. Enkel die akten zijn geldig. De reden daarvoor is dat de Vlaamse Regering wil voorkomen dat er al voor de verkiezingen akten opgemaakt en ondertekend worden. Hieronder een opsomming van de akten van voordracht die opgemaakt worden ter behandeling op de installatievergaderingen van de gemeente- en OCMW-raad.
Merk op dat er geen voordracht meer is voor (aangewezen) burgemeester, maar dat wel een akte ingediend kan worden voor de aanduiding van een opvolgende burgemeester op het einde van de bestuursperiode.
Sancties bij ondertekenen van meer dan één voodrachtsakte
Er zijn zware sancties voor mandatarissen die bij dezelfde verkiezing meer dan één akte ondertekenen: Het gevolg is dat hij/zij voor de duur van de zittingsperiode niet kan worden benoemd of verkozen als burgemeester, schepen, raadsvoorzitter, voorzitter van een commissie of voorzitter of lid van het BCSD. Ook mag die mandataris de gemeente niet vertegenwoordigen of namens de gemeente een mandaat opnemen in een extern verzelfstandigd agentschap of andere verenigingen, stichtingen of vennootschappen.
Gelijkaardige bepalingen gelden voor het OCMW waar die mandataris het OCMW niet mag vertegenwoordigen of namens het OCMW een mandaat bekleden in een OCMW-vereniging of -vennootschap. Ook het waarnemen van alle hierboven opgesomde mandaten is verboden. Bekleedt de betrokkene al een dergelijk mandaat dan vervalt dat van rechtswege.
De gemeenteraad kiest zelf een voorzitter uit de gemeenteraadsleden. Alle raadsleden met Belgische nationaliteit komen daarvoor in aanmerking, dus ook de burgemeester en de schepenen. De voorzitter van de gemeenteraad zit ook de OCMW-raad voor. (R+V! geen koppeling gemeenteraad-OCMW-raad)
Uiterlijk drie dagen voor de installatievergadering van de gemeenteraad moet de algemeen directeur de akte in handen hebben. Als de voordracht ontvankelijk is, wordt de voorgedragen kandidaat verkozen verklaard. (FG!)
De gemeenteraadsleden dragen de kandidaat-gemeenteraadsvoorzitter voor via een akte van voordracht met een dubbele meerderheid. Voor de voordracht moet de modelakte (opent nieuw venster)worden gebruikt met een datumstempel van ten vroegste 13 oktober 2024. Op de akte moeten de handtekeningen staan van:
- meer dan de helft van de verkozenen op de lijsten die aan de verkiezingen deelnamen;
een meerderheid van de personen die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat werden verkozen. Als de lijst waarop de naam van de kandidaat-voorzitter voorkomt slechts twee verkozenen telt, volstaat de handtekening van één van hen.
Opgelet
- Tijdens de installatievergadering zullen de handtekeningen nagekeken worden. Daarbij wordt enkel rekening gehouden met de handtekeningen van de raadsleden (= verkozenen en opvolgers die op dat moment de eed afgelegd hebben). Er moet een meerderheid zijn van zowel raadsleden van dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat, als een meerderheid van raadsleden in de hele raad. Weet je al dat er raadsleden hun mandaat niet gaan opnemen? Hou daar dan rekening mee bij het verzamelen van handtekeningen voor de akte.
- Niemand kan meer dan één akte van voordracht ondertekenen. Gebeurt dat toch, dan worden die handtekeningen niet meegerekend. Wel is er een zware sanctie voor de persoon die meer dan één akte van voordracht voor hetzelfde mandaat ondertekent.
De akte biedt de mogelijkheid om een einddatum van het mandaat van de kandidaat-voorzitter in te vullen. Wanneer dat gebeurt, dan kan de akte ook de namen van een of meer opvolgers bevatten. Bereikt de voorzitter de einddatum van het mandaat, dan eindigt het mandaat en wordt hij/zij opgevolgd door de eerste opvolger op de akte. Eindigt het mandaat eerder dan de vermelde einddatum, dan neemt de eerste opvolger het mandaat vervroegd over. Weigert de eerste opvolger, dan gaat men naar de tweede, enzoverder. Als de laatste opvolger het mandaat niet aanvaardt (of zijn er geen opvolgers), dan wordt een nieuwe voorzitter voorgedragen. Staat er geen einddatum op de akte, dan wordt de eventuele vermelding van een of meer opvolgers als onbestaande beschouwd.
De regels die het aantal schepenen in je bestuur bepalen, vertrekken van het inwoneraantal. Het college van burgemeester en schepenen zal minstens uit drie personen bestaan: de burgemeester en minstens twee schepenen. Als de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst nog geen schepen is, zal die via het vast bureau aan het college toegevoegd worden. (R+V! geen BCSD)
Rekening houdend met het initiatiefrecht kunnen de verkozen raadsleden voor de installatievergadering een voordracht doen voor alle schepenen van het college van burgemeester en schepenen (de burgemeester en de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst uitgezonderd).(R+V! rechtstreekse verkiezing schepenen) Dit wil zeggen dat enkel de houder van het initiatiefrecht (tijdens de periode dat het initiatief om een coalitie te vormen in zijn of haar handen ligt) een gezamenlijke voordrachtakte kan indienen. Opgelet: De overtreding van deze regels wordt gestraft met dezelfde sancties als degenen die gelden voor het ondertekenen van meer dan één voordrachtakte. Deze sancties gelden voor iedereen die een akte ondertekende met miskenning van het initiatiefrecht.
De houder van het initiatiefrecht overhandigt de akte van voordracht tijdens de periode dat hij/zij dit recht heeft, aan de algemeen directeur. De opeenvolgende periodes van initiatiefrecht eindigen uiterlijk drie dagen voor de installatievergadering van de gemeenteraad. (FG!) Dat is dus de allerlaatste dag voor het indienen van een gezamenlijke akte van voordracht voor de schepenen. De algemeen directeur bezorgt een afschrift aan de burgemeester. Voor de voordracht moet de modelakte (opent nieuw venster)worden gebruikt met een datumstempel van ten vroegste 13 oktober 2024. Op de akte moeten de handtekeningen staan van:
- meer dan de helft van de verkozenen op de lijsten die aan de verkiezingen deelnamen;
- voor elk van de kandidaat-schepenen door een meerderheid van de personen die op dezelfde lijst werden verkozen als de voorgedragen kandidaat-schepenen. Als de lijst waarop een kandidaat-schepen voorkomt slechts twee verkozenen telt, volstaat de handtekening van één van hen.
Opgelet
- Tijdens de installatievergadering zullen de handtekeningen nagekeken worden. Daarbij wordt enkel rekening gehouden met de handtekeningen van de raadsleden (= verkozenen en opvolgers die op dat moment de eed afgelegd hebben). Er moet een meerderheid zijn van zowel raadsleden van dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat, als een meerderheid van raadsleden in de hele raad. Weet je al dat er raadsleden hun mandaat niet gaan opnemen? Hou daar dan rekening mee bij het verzamelen van handtekeningen voor de akte.
- Niemand kan meer dan één akte van voordracht ondertekenen. Gebeurt dat toch, dan worden die handtekeningen niet meegerekend. Wel is er een zware sanctie voor de persoon die meer dan één akte van voordracht voor hetzelfde mandaat ondertekent.
- De houder van het initiatiefrecht die een gezamenlijke akte van voordracht voor de schepenen wil indienen mag dit alleen maar doen in de loop van de periode dat hij of zij het initiatiefrecht heeft. Dus ook wanneer één fractie de absolute meerderheid heeft dan moet de akte binnen die periode ingediend worden.
De akte van voordracht biedt de mogelijkheid om bij de kandidaat-schepenen een einddatum van het mandaat in te vullen. Dat is een mogelijkheid en het gebruik daarvan kan verschillen per kandidaat. Wanneer een einddatum ingevuld wordt voor een kandidaat, dan kan de akte ook de namen van een of meer opvolgers voor die kandidaat bevatten. Bij het bereiken van de einddatum, is de schepen ontslagnemend en wordt hij/zij vervangen door de eerste opvolger voor hem/haar op de akte. Eindigt het mandaat voor de datum uit de akte, dan neemt de eerste opvolger vervroegd het mandaat op. Weigert de eerste opvolger, dan gaat men naar de tweede, enzoverder. Kan de laatste opvolger het mandaat niet opnemen (of zijn er geen opvolgers), dan wordt een nieuwe kandidaat-schepen voorgedragen. Staat er geen einddatum op de akte, dan wordt de eventuele vermelding van een of meer opvolgers als onbestaande beschouwd.
Vergeet bij de voordracht niet dat het college moet bestaan uit personen van beide geslachten en hou rekening met het aantal schepenen dat je mag voordragen (ministens twee).
De raad voor maatschappelijk welzijn (OCMW-raad) kiest de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst uit de OCMW-raadsleden. Alle raadsleden komen daarvoor in aanmerking, dus ook de leden en de voorzitter van het vast bureau. (R+V! geen voorzitter BCSD)
Uiterlijk drie dagen voor de installatievergadering van de gemeenteraad moet de algemeen directeur de akte van voordracht in handen hebben. (FG!) De algemeen directeur bezorgt deze akte dan aan de voorzitter van de installatievergadering van de OCMW-raad. Als de voordracht ontvankelijk is, wordt de voorgedragen kandidaat verkozen verklaard.
De verkozen gemeenteraadsleden (die van rechtswege na hun eed dus ook OCMW-raadslid zullen zijn) dragen de kandidaat-BCSD-voorzitter voor via een akte van voordracht met een dubbele meerderheid. Voor de voordracht moet de modelakte (opent nieuw venster)worden gebruikt met een datumstempel van ten vroegste 13 oktober 2024. Op de akte moeten de handtekeningen staan van:
- meer dan de helft van de verkozenen op de lijsten die aan de verkiezingen deelnamen;
- een meerderheid van de personen die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat werden verkozen. Als de lijst waarop de naam van de kandidaat-BCSD-voorzitter voorkomt slechts twee verkozenen telt, volstaat de handtekening van één van hen.
Opgelet
- Tijdens de installatievergadering zullen de handtekeningen nagekeken worden. Daarbij wordt enkel rekening gehouden met de handtekeningen van de raadsleden (= verkozenen en opvolgers die op dat moment de eed afgelegd hebben). Er moet een meerderheid zijn van zowel raadsleden van dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat, als een meerderheid van raadsleden in de hele raad. Weet je al dat er raadsleden hun mandaat niet gaan opnemen? Hou daar dan rekening mee bij het verzamelen van handtekeningen voor de akte.
- Niemand kan meer dan één akte van voordracht ondertekenen. Gebeurt dat toch, dan worden die handtekeningen niet meegerekend. Wel is er een zware sanctie voor de persoon die meer dan één akte van voordracht voor hetzelfde mandaat ondertekent.
De akte biedt de mogelijkheid om een einddatum van het mandaat van de kandidaat-voorzitter voor het bijzonder comité in te vullen. Wanneer dat gebeurt, dan kan de akte ook de namen van een of meer opvolgers bevatten. Bereikt de voorzitter de einddatum van het mandaat, dan eindigt het mandaat en wordt hij/zij opgevolgd door de eerste opvolger op de akte. Eindigt het mandaat eerder dan de vermelde einddatum, dan neemt de eerste opvolger het mandaat vervroegd over. Weigert de eerste opvolger, dan gaat men naar de tweede, enzoverder. Als de laatste opvolger het mandaat niet aanvaardt (of zijn er geen opvolgers), dan wordt een nieuwe voorzitter voorgedragen. Staat er geen einddatum op de akte, dan wordt de eventuele vermelding van een of meer opvolgers als onbestaande beschouwd.
Afhankelijk of er iemand van het vast bureau voorgedragen wordt of niet, zal het vast bureau (en meteen ook het college) een lid meer tellen. Was de nieuwe voorzitter van het bijzonder comité nog geen lid van het vast bureau (en het college) dan wordt die dat immers van rechtswege door de eed af te leggen als voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst. Dan heb je een extra toegevoegde schepen.
De raad voor maatschappelijk welzijn (OCMW-raad) kiest de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst. (R+V! geen BCSD) Elke lijst (of groep van lijsten) kan een bepaald aantal kandidaat-leden en kandidaat-opvolgers voordragen. Pas na de bekendmaking door de algemeen directeur van het aantal te verdelen BCSD-leden per lijst, ben je als lijst (of groep van lijsten) zeker over hoeveel leden je mag voordragen. (FG!)
Opgelet:
Na de bekendmaking is er nog erg weinig tijd om de akte in te dienen. Je kan best goed voorbereid zijn, zodat je niet op het laatste moment nog kandidaten en handtekeningen moet zoeken.
Ten laatste drie dagen voor de installatievergadering van de gemeenteraad moet de algemeen directeur de voordrachtakten in handen hebben. (FG!) De algemeen directeur bezorgt een afschrift van de ingediende akten aan de voorzitter van de OCMW-raad. Als de voordracht ontvankelijk is, wordt de voorgedragen kandidaat verkozen verklaard.
Naast het tijdig indienen, zijn er nog voorwaarden om een ontvankelijke akte te hebben:
- Je moet de modelakte (opent nieuw venster)gebruiken met een datumstempel van ten vroegste 13 oktober 2024.
- De akte mag nooit meer kandidaat-leden bevatten dan het aantal dat aan de lijst (of groep van lijsten) werd toegewezen.
- De akte moet kandidaat-leden van beide geslachten bevatten, tenzij de lijst (of groep van lijsten) maar recht heeft op één lid in het bijzonder comité voor de sociale dienst. Belangrijk: deze voorwaarde geldt enkel voor de kandidaat-leden. Er wordt geen rekening gehouden met de kandidaat-opvolgers. Ook moeten de kandidaat-opvolgers niet aan die voorwaarde voldoen.
- Een ontvankelijke akte bevat:
- van de kandidaat-leden: de voornaam of voornamen, de achternaam, de geboortedatum, het beroep, het rijksregisternummer en de hoofdverblijfplaats;
- als er een of meer opvolgers op de akte staan, van de kandidaat-opvolgers: de voornaam of voornamen, de achternaam, de geboortedatum, het beroep, het rijksregisternummer en de hoofdverblijfplaats.
- de handtekeningen van een meerderheid van verkozenen van dezelfde lijst (of groep van lijsten) die aan de lokale verkiezingen hebben deelgenomen;
- als een op de akte voorgedragen kandidaat deelgenomen heeft aan de gemeenteraadsverkiezingen, de handtekeningen van een meerderheid van de verkozenen van dezelfde lijst (of groep van lijsten) als die waarmee de kandidaat aan de gemeenteraadsverkiezingen deelnam;
- kandidaat-leden van verschillend geslacht, tenzij het gaat om een lijst (of groep van lijsten) waaraan maar één zetel van het bijzonder comité is toegewezen.
Telt een lijst (of groep van lijsten) maar twee verkozenen, dan volstaat de handtekening van één van hen om de hierboven genoemde meerderheden te halen. Stel dat in dit laatste geval er twee voordrachtsakten ingediend worden, terwijl er maar één mandaat in het bijzonder comité aan de lijst (of de groep van lijsten) is toegewezen, dan zijn beide akten onontvankelijk.
- Het is niet verplicht om ook opvolgers voor te dragen. Het is een mogelijkheid (die vaak gebruikt wordt) om per kandidaat BCSD-lid ook één of meer opvolgers voor te dragen. Belangrijk is dat kandidaat-opvolgers vanaf nu enkel nog voorgedragen kunnen worden als er eerst een einddatum ingevuld is voor het kandidaat-lid waarop de kandidaat-opvolgers betrekking hebben. Vroeger was die einddatum niet nodig. Verschillende situaties per kandidaat-lid zijn nu mogelijk: Een kandidaat-lid kan dus:
- een einddatum en een of meer opvolger(s) hebben,
- een einddatum, maar geen opvolger(s) hebben,
- geen einddatum en geen opvolger(s) hebben
- Eenzelfde persoon kan opvolger zijn van meerdere kandidaat-leden. Je kan ook zowel kandidaat-lid zijn als kandidaat-opvolger.
Niemand kan meer dan één akte van voordracht ondertekenen. Gebeurt dat toch, dan worden die handtekeningen niet meegerekend. Wel is er een zware sanctie voor de persoon die meer dan één akte van voordracht voor hetzelfde mandaat ondertekent.
Het is nog even wachten op de publicatie van de federale omzendbrief over de verkiezing en installatie van de politieraad waarin de procedure staat beschreven, maar ook de modellen zijn opgenomen. Toch wil de VVSG deze modellen al ter beschikking stellen omwille van de (terechte) grote vraag. De modellen zijn opgesteld in samenwerking met de federale directie politiebeheer. Deze zijn richtinggevend qua vorm, maar bieden je sowieso al het juiste juridische kader en een mooie houvast.
Specifieke modellen in verband met de voordrachten:
We wijzen ook graag op het draaiboek van de VVSG over de installatie van de gemeenteraad. Hierin staat de procedure voorafgaand en tijdens de verkiezing van de politieraadsleden omschreven op basis van de nog te publiceren omzendbrief. Ook zijn er specifieke modellen in verband met de installatievergadering.
Geen ontvankelijke voordrachtsakte
Geen (ontvankelijke) akte voor de raadsvoorzitter
Als er geen (ontvankelijke) akte van voordracht is, kiest de gemeenteraad binnen de 14 dagen een voorzitter. De gemeenteraadsleden kunnen dan een nieuwe kandidaat-voorzitter voordragen. Drie dagen voor de volgende vergadering van de gemeenteraad moet de algemeen directeur de akte in handen hebben. Ook nu wordt een akte van voordracht gebruikt, en is er een verplicht te gebruiken model. Op de akte moeten de handtekeningen staan van:
- een meerderheid van de personen die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat werden verkozen. Als de lijst waarop de naam van de kandidaat-voorzitter voorkomt slechts twee verkozenen telt, volstaat de handtekening van één van hen.
Opgelet: Niemand kan meer dan één akte van voordracht ondertekenen. Er zijn zware sancties voor wie meer dan één akte van voordracht voor hetzelfde mandaat ondertekent. Wel gaat het nu om een nieuwe verkiezing van de voorzitter. Dat betekent dat als de voordrachtsakte die ingediend werd voor de installatievergadering onontvankelijk verklaard werd, de raadsleden die die akte ondertekend hadden, nu perfect opnieuw een akte kunnen tekenen.
De akte biedt de mogelijkheid om een einddatum van het mandaat van de kandidaat-voorzitter in te vullen. Wanneer dat gebeurt, dan kan de akte ook de namen van een of meer opvolgers van de voorzitter bevatten. Bereikt de voorzitter de einddatum van het mandaat, dan treedt hij of zij automatisch af en wordt hij of zij opgevolgd door de eerste opvolger op de akte. Als het mandaat eerder eindigt dan de vermelde einddatum in de akte dan neemt de eerstvolgende opvolger het mandaat vervroegd op. Als de laatste opvolger het mandaat niet
aanvaardt, wordt er door de raad een nieuwe voorzittersverkiezing georganiseerd. Staat er geen einddatum op de akte dan wordt de eventuele vermelding van een of meer opvolgers als niet-bestaand beschouwd.
In tegenstelling tot de procedure op de installatievergadering, is er nu geen verkiezing door een verkozenverklaring. Er is een geheime stemming nodig over de ingediende akten. Er zijn daarbij verschillende mogelijkheden:
- Een kandidaat behaalt de volstrekte meerderheid van de stemmen. Deze kandidaat is meteen verkozen.
- Geen enkele kandidaat krijgt meteen een volstrekte meerderheid van de stemmen. In dat geval is een tweede stemronde nodig met de twee kandidaten die in de eerste stemronde de meeste stemmen behaald hebben. Bij staking van stemmen in de eerste stemronde komt de kandidaat die bij de gemeenteraadsverkiezingen de meeste naamstemmen heeft behaald in aanmerking voor de tweede stemronde. De kandidaat die in de tweede stemronde de meerderheid van de stemmen heeft behaald, is verkozen tot voorzitter. Bij staking van stemmen in de tweede stemronde is de kandidaat die bij de gemeenteraadsverkiezingen de meeste naamstemmen heeft behaald, verkozen tot voorzitter. Als de naamstemmen bepalend zijn en de kandidaten een gelijk aantal naamstemmen hebben behaald, is de voorgedragen kandidaat verkozen van wie de lijst bij de gemeenteraadsverkiezingen de meeste stemmen heeft behaald.
Geen (ontvankelijke) gezamenlijke akte voor de schepenen
Als er geen (ontvankelijke) gezamenlijke akte van voordracht is, beslist de gemeenteraad op de installatievergadering over het aantal te verkiezen schepenen. Op dat moment kan de raad dus beslissen om minder schepenen te verkiezen. De gemeenteraad organiseert dan binnen 14 dagen de afzonderlijke verkiezing van de schepenen onder de gemeenteraadsleden. De gemeenteraadsleden kunnen dan per te verkiezen schepenmandaat een kandidaat-schepenen voordragen. Ook hier wordt een akte van voordracht gebruikt, maar met een enkele meerderheid. Voor de voordracht moet de modelakte worden gebruikt. Op de akte moeten de handtekeningen staan van:
- een meerderheid van de personen die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat werden verkozen. Als de lijst waarop de naam van de kandidaat-schepen voorkomt slechts twee verkozenen telt, volstaat de handtekening van één van hen.
Opgelet: Niemand kan meer dan één akte van voordracht ondertekenen per te verkiezen schepenmandaat. Er zijn zware sancties voor wie meer dan één akte van voordracht voor hetzelfde mandaat ondertekent. Wel gaat het nu om een nieuwe verkiezing voor de schepenen. Dat betekent dat als de gezamenlijke akte van voordracht die ingediend werd voor de installatievergadering onontvankelijk verklaard werd, de raadsleden die die akte ondertekend hadden, nu perfect opnieuw aktes kunnen tekenen per te verkiezen schepen.
De akte biedt de mogelijkheid om bij de kandidaat-schepenen een einddatum van het mandaat in te vullen. Dat kan verschillen per kandidaat. Wanneer dat gebeurt, dan kan de akte ook de namen van een of meer opvolgers voor die kandidaat-schepen bevatten. Als de vooropgestelde datum wordt bereikt, is de schepen van rechtswege ontslagnemend en wordt hij vervangen door de eerste opvolger. Als het mandaat zou eindigen voor de datum uit de akte, dan neemt de eerstvolgende opvolger vervroegd het mandaat op. Neemt de laatste opvolger het mandaat niet op, dan wordt een nieuwe kandidaat-schepen voorgedragen. Staat er geen einddatum op de akte dan wordt de eventuele vermelding van een of meer opvolgers als niet-bestaand beschouwd.
Per te verkiezen schepenmandaat wordt uiterlijk drie dagen voor de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad een gedagtekende akte van voordracht aan de algemeen directeur bezorgd. Als de schriftelijk voorgedragen kandidaturen niet volstaan om het college van burgemeester en schepenen volledig samen te stellen, kunnen kandidaten ook mondeling op de zitting voorgedragen worden. Ook deze kandidaten moeten, bij hun mondelinge voordracht, de steun krijgen van de meerderheid van hun fractie.
Als er geen (ontvankelijke) gezamenlijke akte was, dan wordt er niet gewerkt met een verkozenverklaring. Per te verkiezen schepenmandaat zal dan een afzonderlijke geheime stemming plaatsvinden over de ingediende akten. Er zijn verschillende mogelijkheden:
- een kandidaat behaalt de volstrekte meerderheid van de stemmen. Deze kandidaat is meteen verkozen;
- geen enkele kandidaat krijgt een volstrekte meerderheid van de stemmen. In dat geval is een tweede stemronde nodig met de twee kandidaten die in de eerste stemronde de meeste stemmen behaald hebben. Bij staking van stemmen in de eerste stemronde komt de kandidaat die bij de gemeenteraadsverkiezingen de meeste naamstemmen heeft behaald in aanmerking voor de tweede stemronde. De kandidaat die in de tweede stemronde de meerderheid van de stemmen heeft behaald, is verkozen tot schepen. Bij staking van stemmen in de tweede stemronde is de kandidaat die bij de gemeenteraadsverkiezingen de meeste naamstemmen heeft behaald, verkozen tot schepen. Als de naamstemmen bepalend zijn en de kandidaten een gelijk aantal naamstemmen hebben behaald, is de voorgedragen kandidaat verkozen van wie de lijst bij de gemeenteraadsverkiezingen de meeste stemmen heeft behaald.
Geen (ontvankelijke) akte voor de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
Als de voorzitter van de installatievergadering vaststelt dat er geen ontvankelijke akte is ingediend voor de verkiezing van de BCSD-voorzitter, dan moet de OCMW-raad binnen de veertien dagen een comitévoorzitter verkiezen.
Uiterlijk drie dagen voor de eerstvolgende vergadering van de OCMW-raad kunnen de OCMW-raadsleden daartoe een gedagtekende akte van voordracht bezorgen aan de algemeen directeur. Om ontvankelijk te zijn moet de akte van voordracht ten minste ondertekend zijn door een meerderheid van de leden van de OCMW-raad die op dezelfde lijst zijn verkozen als de voorgedragen kandidaat. Als de lijst waarop de kandidaat-voorzitter voorkomt maar twee verkozenen telt, volstaat de handtekening van een van hen.
Opgelet: Niemand kan meer dan één akte van voordracht ondertekenen. Er zijn zware sancties voor wie meer dan één akte van voordracht voor hetzelfde mandaat ondertekent. Wel gaat het nu om een nieuwe verkiezing van de voorzitter. Dat betekent dat als de voordrachtsakte die ingediend werd voor de installatievergadering onontvankelijk verklaard werd, de raadsleden die die akte ondertekend hadden, nu perfect opnieuw een akte kunnen tekenen.
De akte van voordracht kan ook een einddatum bevatten. In dat geval kunnen ook één of meer opvolger(s) vermeld worden.
De verkiezing gebeurt bij geheime stemming.
- De kandidaat die de volstrekte meerderheid van de stemmen heeft behaald, is verkozen tot voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
- Als geen enkele kandidaat de volstrekte meerderheid van de stemmen heeft behaald en als verschillende kandidaten zijn voorgedragen voor het vacante mandaat, vindt een tweede stemronde plaats, waarin wordt gestemd op de twee kandidaten die in de eerste stemronde de meeste stemmen behaalden. Bij staking van stemmen in de eerste stemronde komt de kandidaat die bij de verkiezingen de meeste naamstemmen heeft behaald, in aanmerking voor de tweede stemronde. De kandidaat die in de tweede stemronde de meerderheid van de stemmen heeft behaald, is verkozen tot voorzitter. Bij staking van stemmen in de tweede stemronde is de kandidaat die bij de verkiezingen de meeste naamstemmen heeft behaald, verkozen tot voorzitter. Als de naamstemmen bepalend zijn en de kandidaten een gelijk aantal naamstemmen hebben behaald, is de voorgedragen kandidaat van wie de lijst bij de verkiezingen de meeste stemmen heeft behaald, verkozen.
Geen (ontvankelijke) akte voor de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst
Er zijn verschillende mogelijkheden:
- Een lijst (of groep van lijsten) heeft geen ontvankelijke voordrachtsakte ingediend voor de zetels die hen zijn toegewezen. Blijkt er geen ontvankelijke voordrachtsakte ingediend door een lijst (of groep van lijsten), dan kan die lijst (of groep van lijsten) een nieuwe akte van voordracht indienen met een of meer nieuwe kandidaat-leden (en eventueel ook kandidaat-opvolgers).
- Een lijst (of groep van lijsten) heeft een ontvankelijke voordrachtsakte ingediend met minder kandidaten dan het aantal dat toegewezen werd aan de lijst (of groep van lijsten). Blijkt een voordrachtsakte ingediend door een lijst (of groep van lijsten) ontvankelijk, maar staan er minder kandidaat-leden op dan de lijst (of groep van lijsten) toekomt, dan kan die lijst (of groep van lijsten) een nieuwe akte van voordracht indienen voor het aantal comitéleden dat door die lijst (of groep) nog niet ingevuld is.
Blijkt zestig dagen na de installatievergadering dat er mandaten in het bijzonder comité voor de sociale dienst nog niet voor de eerste keer ingevuld zijn, dan kan die lijst (of groep van lijsten) een nieuwe akte van voordracht indienen met een of meer nieuwe kandidaat-leden (en eventueel ook kandidaat-opvolgers).
Bezwaren tegen de verkiezingen
Na de openbare aankondiging van de verkiezingsuitslag door de voorzitter van het hoofdbureau bestaat de mogelijkheid dat de Raad voor Verkiezingsbetwistingen of de Raad van State (in beroep) zich uitspreekt over de geldigheid van de verkiezingen.
De Raad voor Verkiezingsbetwistingen behandelt:
- bezwaren met betrekking tot de verkiezing,
- bezwaren op basis van schending van de regelgeving betreffende verkiezingsuitgaven door kandidaten en lijsttrekkers.
Alleen kandidaten hebben het recht om (via een verzoekschrift) bezwaar in te dienen bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen. Ze hebben daarvoor veertig dagen, te rekenen vanaf de ondertekening van het proces-verbaal van de verkiezingen.
Als er geen bezwaren zijn, onderzoekt de Raad binnen 40 dagen na de verkiezingen alleen de correctheid van de zetelverdeling tussen de lijsten en de rangorde waarin de raadsleden en opvolgers verkozen verklaard zijn. Indien nodig kan de Raad, als administratief rechtscollege, ambtshalve de zetelverdeling en rangorde aanpassen.
De Raad voor Verkiezingsbetwistingen kan de verkiezing enkel geheel of gedeeltelijk ongeldig verklaren op basis van een bezwaar en als er onregelmatigheden zijn die de zetelverdeling tussen de verschillende lijsten kunnen beïnvloeden.
Het onderzoek van de stembiljetten mag alleen plaatsvinden als de getuigen van het gemeentelijk hoofdbureau aanwezig zijn of op zijn minst behoorlijk zijn opgeroepen. Na het onderzoek worden de enveloppen die de stembiljetten bevatten, opnieuw verzegeld in aanwezigheid en onder toezicht van deze getuigen. (FG!)
Opgelet: Dien geen lichtzinnige bezwaren in! Als je een bezwaar indient dat ongegrond blijkt te zijn en waarvan vaststaat dat het is ingediend met het doel om schade te veroorzaken, riskeer je een geldboete van 50 tot 500 euro.
Beroep tegen de uitspraken van de Raad voor Verkiezingsbetwistingen
Binnen een termijn van 8 dagen na de kennisgeving is het mogelijk om beroep aan te tekenen bij de Raad van State tegen de uitspraken van de Raad voor Verkiezingsbetwistingen.
De Raad van State doet dan uitspraak binnen 60 dagen. Het arrest van de Raad van State wordt onmiddellijk meegedeeld aan de provinciegouverneur, de voorzitter van de Raad voor Verkiezingsbetwistingen en het lokale bestuur.
De Raad van State kan de verkiezing alleen geheel of gedeeltelijk ongeldig verklaren op basis van onregelmatigheden die de zetelverdeling tussen de verschillende lijsten kunnen beïnvloeden.
Het beroep bij de Raad van State heeft in principe geen schorsende werking, tenzij het beroep gericht is tegen een beslissing van de Raad voor Verkiezingsbetwistingen die een volledige of gedeeltelijke ongeldigverklaring van de verkiezingen of een wijziging in de zetelverdeling inhoudt.
Indien de Vlaamse Regering de burgemeester van de betreffende gemeente benoemt vóór de uitspraak van de Raad van State, treedt deze benoeming in werking vanaf de betekening van het arrest van de Raad van State dat de verkiezingen niet geheel of gedeeltelijk ongeldig verklaart of de zetelverdeling niet wijzigt.
Na een volledige of gedeeltelijke ongeldigverklaring van de verkiezingen volgt er binnen 50 dagen een buitengewone verkiezing.
Afwijkende regels in fusiegemeenten
- De taken die de algemeen directeur uitoefent bij het initiatiefrecht worden in een fusiegemeente uitgeoefend door algemeen-directeur-coördinator.
- Akten met voordrachten moeten in een fusiegemeente ingediend bij de algemeen-directeur-coördinator. Deze oefent ook de taken uit die daarmee te maken hebben (bv. doorsturen aan de voorzitter van de installatievergadering).
- Er zijn andere termijnen bij het indienen van volgende akten:
- De akte voor de raadsvoorzitter moet uiterlijk acht dagen voor de installatievergadering ingediend worden: uiterlijk 25 december 2024.
- De gezamenlijke akte voor de schepenen moet uiterlijk acht dagen voor de installatievergadering ingediend worden: uiterlijk 25 december 2024.
- De akte voor de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst moet uiterlijk acht dagen voor de installatievergadering ingediend worden: uiterlijk 25 december 2024.
- De akte voor de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst moet uiterlijk acht dagen voor de installatievergadering ingediend worden: uiterlijk 25 december 2024.
Opgelet: Aangezien 25 december een feestdag is, maak je best afspraken over de indiening.
- Bij het verkiezen van een nieuwe (aangewezen-)burgemeester zijn er een aantal verschillen bij de akte van opvolging:
- Er is een andere modelakte (opent nieuw venster)die gebruikt moet worden.
- Bij het gebruik van een akte van opvolging kan de opvolger al vroeger dan enkel de laatste twee jaar de burgemeester opvolgen. Er is in fusiegemeenten geen beperkende termijn.
- Op de akte van opvolging kan ook voor de kandidaat-opvolger een einddatum ingevuld worden. Is dat zo dan kunnen er nog meerdere opvolgers vermeld worden.
- De algemeen-directeur-coördinator bezorgt een afschrift van de akte van opvolging aan de burgemeester van zijn of haar gemeente.
- De taken die de algemeen directeur uitoefent bij de lijstverbinding en de zetelverdeling van de zetels van het bijzonder comité voor de sociale dienst, worden in een fusiegemeente uitgeoefend door algemeen-directeur-coördinator.
- De samenvoeging van gemeenten en alle rechtsgevolgen die daaraan verbonden zijn, wordt uitgesteld als er een bezwaar wordt ingediend tegen de eerste verkiezing van de nieuwe gemeenteraad en er op 31 december nog geen definitieve uitspraak is. Dat wil zeggen dat er dan nog geen in kracht van gewijsde gegaan arrest van de Raad voor Verkiezingsbetwistingen of van de Raad van State (bij beroep) is.
- Als het bezwaar leidt tot een geldigverklaring van de verkiezing, dan wordt de samenvoegingsdatum vastgesteld op de dag waarop de uitslag van de verkiezing definitief is.
Als het bezwaar leidt tot een ongeldigverklaring van de verkiezing, dan wordt de samenvoegingsdatum vastgesteld op de dag waarop de uitslag van de nieuwe verkiezing definitief is.
Definitief betekent hier dat er geen beroepsmogelijkheden meer zijn.
Experts
-
MARIANVERBEEKStafmedewerker politiek werking en organisatie
-
PIETERVANDERSTAPPENStafmedewerker politieke werking en organisatie
-
DavidVanholsbeeckStafmedewerker statuut lokale mandatarissen
Meer info over deze kennispagina?
Contacteer onsPraktijkvoorbeelden
-
-
Zes gemeenten zetten via IGEMO in op vrijwilligers en scholen voor thermoscans
Digitale transformatieEnergie en klimaatWonenBestuur en burger -
Asiat-site in Vilvoorde
Bestuur en burger -
Stadsmakers Geraardsbergen
Bestuur en burgerEnergie en klimaatPublieke ruimteArmoede -
Speelzone in Nazareth
Bestuur en burgerVrije tijd -
Nieuwe Heischuur in Oud-Turnhout
Bestuur en burger -
Geels Burgerbudget: de sterkte van een gelote burgerjury
Bestuur en burger -
Hasseltse verenigingen nemen groenonderhoud over
Bestuur en burgerOpenbare werken en wegenbeheerVrije tijd -
Mobiliteitsplan Veurne - Een aselecte steekproef als participatiemiddel
Bestuur en burger -
Stad Deinze betrekt burgers voor beleidsplan ruimte
Bestuur en burger -
Voedselbos Zedelgem
Bestuur en burgerMilieuKlimaatadaptatie -
Uitkijktoren in Ettelgem
Bestuur en burger