Voor een sterk lokaal bestuur

Kies hieronder uw thema

De goede keuken (Denemarken)

Iedereen heeft recht op een goede maaltijd!

Gemeente Holstebro (Denemarken)
Bureau: Hatch & Bloom

In het najaar van 2007 werd aan het Deense ideeën– en designbureau Hatch & Bloom de opdracht gegeven om een nieuwe maaltijdenservice te ontwerpen voor de gemeente Holstebro. Zes maanden later was het idee voor The Good Kitchen (De Goede Keuken) een feit. Daardoor was de weg vrijgemaakt voor een nieuw type van maaltijdenservice in Denemarken – een maaltijdenservice met meer kwaliteit, meer flexibiliteit en meer keuzevrijheid en -mogelijkheden.

 

Feiten over de Deense maaltijdenservice

  • De maaltijdenservice is een openbare dienstverlening bestemd voor burgers die wegens verminderde lichaamsfuncties, ziekte, leeftijd of om andere redenen aangewezen zijn op de thuisbezorging van maaltijden met subsidies van de gemeente.
  • Er zijn twee types van maaltijdenservices: 1) Diepgevroren en vacuümverpakt voedsel met een houdbaarheid van ongeveer twee weken. Het voedsel wordt éénmaal per week bij de burger aan huis bezorgd en volstaat voor één week verbruik. 2) Warme maaltijden worden elke dag bij de burger bezorgd.
  • Diepgevroren en vacuümverpakt voedsel is het vaakst voorkomende type van maaltijdenservice, aangezien dit de goedkoopste manier is om een maaltijd te bereiden en te zorgen voor een correcte voeding. Het voedsel wordt gewoonlijk bereid, verpakt en thuisbezorgd door een openbaar cateringcentrum in de gemeenten. In sommige gevallen wordt de maaltijdenservice verzorgd door privé-bedrijven.
  • De meeste openbare maaltijdenservices bieden speciale diëten aan voor diabetici, vegetariërs en mensen met een verminderde eetlust.

 

Uitdagingen voor de Deense maaltijdenservice

  • Tegenwoordig zijn 125.000 senioren afhankelijk van maaltijdenservices. Dit aantal zal elk jaar toenemen, aangezien het totale aantal senioren in de komende 10 jaar zal stijgen. Dit betekent dat er nieuwe en hogere eisen zullen worden gesteld aan de voedselkwaliteit en aan de variatie van de menu’s.
  • De voedingstoestand van 60% van de senioren in faciliteiten voor begeleid wonen is slecht. 20 % van hen zijn zelfs gewoonweg ondervoed. Nagenoeg alle senioren lopen het risico dat ze een ziekte zullen oplopen als gevolg van slechte of verkeerde voeding.
  • Een slechte voedingstoestand heeft negatieve gevolgen voor de gezondheid van senioren en doet hun lichaamsfuncties verminderen, waardoor ze moeilijker voor zichzelf kunnen zorgen. Uiteindelijk betekent dit dat hun levenskwaliteit erop achteruitgaat en dat ze een grote sociaal-economische last betekenen wegens de grotere noodzaak aan bijstand en ondersteuning.
  • Los van de gezondheidsgerelateerde uitdagingen wordt de Deense maaltijdenservice geconfronteerd met nog een andere grote uitdaging, namelijk aan de individuele wensen en behoeften van senioren tegemoetkomen. Tegenwoordig krijgen alle senioren in een gemeente en in instellingen hetzelfde type van openbare maaltijdenservice, ongeacht het feit of ze goed functioneren of zwaar dement zijn.

 

 

Een gebruikersgericht designproces


Participerende Observatie

In de aanloop van het project The Good Kitchen hebben de designantropologen van Hatch & Bloom’s een uitgebreide etnografische identificatie uitgevoerd van het gedrag, de wensen en behoeften van de senioren, met inbegrip van de niet herkende en onuitgesproken noden en behoeften. Daarnaast werden ook interviews gevoerd met relevante experts en werden de behoeften en de werkprocessen van de personeelsleden in kaart gebracht.

Gebruikersworkshops en ontwikkeling van ideeën

Tijdens de ontwikkeling van het project hebben Hatch & Bloom een reeks van workshops georganiseerd met vertegenwoordigers van alle gebruikersgroepen en belanghebbenden. Het was de bedoeling om samen ideeën te ontwikkelen voor een nieuwe en betere maaltijdenservice door diverse creatieve methoden van ideeënontwikkeling toe te passen, waaronder de methode “Radicale Analogieën”. Nadenken over de maaltijdenservice als een service voor een gezin met kinderen, bijvoorbeeld, of als een restaurant leidde tot het idee van een nieuwe naam en een nieuw imago.

 

Participerend Design

De verschillende designoplossingen voor The Good Kitchen zijn ontwikkeld door systematisch over en weer te schakelen tussen design- en feedbackstudies, onder andere door middel van gebruikersworkshops, collaboratieve designprocessen en het uittesten van de gebruikersvriendelijkeid met prototypes en proefmodellen. Dit verzekerde designoplossingen met een grote mate van gebruikersvriendelijkheid en toepasbaarheid.

 

Resultaten van het project

User Insights, Idea Workshop, Idea and Concept Development, Marketing Materials, Service Design and Service Workflow Optimization.

Nieuwe gerechten en een betere voedselkwaliteit

Door de samenwerking met een van de beste chefs van Denemarken, kan The Good Kitchen tegenwoordig nieuwe gerechten van goede kwaliteit aanbieden die geïnspireerd zijn op seizoenproducten. De nadruk ligt nog altijd op lekkere traditionele gerechten met heel veel vertrouwde smaakervaringen, maar het menu bevat ook nieuwere gerechten als ‘citroenspaghetti met paddenstoelen en peterselie’ en ‘soep met aardperen en gegrild jong haantje’.

 

Gastenmenu’s en keukenspecialiteiten

The Good Kitchen heeft tegenwoordig een uitgebreid menu dat ook een gastenmenu met twee gangen bevat zodat de senioren gasten kunnen uitnodigen. Daarnaast zijn er ook een hele reeks keukenspecialiteiten, waaronder huisbereide gebakjes en chocoladesnoep.

Een keuken met een grote toegevoegde waarde

Een nieuwe naam, visuele identiteit en communicatiestijl waren enkele van de designoplossingen die de perceptie van de maaltijdenservice van de gemeente Holstebro door de senioren veranderden: nieuw design voor etiketten en menu, nieuwe en appetijtelijke beschrijvingen van de gerechten, nieuwe uniformen voor het personeel en decoratie van de keuken.

Deze oplossingen dragen bij tot het feit dat The Good Kitchen tegenwoordig wordt gezien als een moderne en gebruikersgerichte keuken met de nadruk op kwaliteit en een hoog serviceniveau. Het is dankzij dit verbeterde imago dat de eetlust van de senioren is verhoogd en dat ze een goede maaltijdervaring beleven.

 

Beter inzicht in de gebruikers en dialoog

De ontwikkeling van een eenvoudig hulpmiddel voor dialoog biedt de senioren tegenwoordig de mogelijkheid om hun bijdrage te leveren door suggesties en ideeën voor The Good Kitchen op briefkaarten te schrijven. De briefkaarten worden voorgelezen op personeelsvergaderingen en in de keuken opgehangen zodat het volledige personeel een inzicht krijgt in wat de senioren over hun voedsel denken. Daardoor zijn de werknemers meer geëngageerd en krijgen de senioren de kans om hun voedsel te beïnvloeden.

 

“Het was ons doel om een moderne en democratische maaltijdenservice te creëren die een gedifferentieerde service aanbiedt met individueel aangepaste maaltijden van goede kwaliteit en met toegevoegde waarde”

Michael Keissner, Managing Partner, Hatch & Bloom.

Hatch & Bloom kreeg voor dit project de Danish Design Prize 2008/09 en een German Design Award 2010.

 

www.hatchandbloom.com  -  http://www.hatchandbloom.com/service-design/?show=asy

 

 

Navigatie