Voor een sterk lokaal bestuur

Kies hieronder uw filters

Klimaatneutraal Aalst winkelt achter gesloten deuren

Tijdens de winterperiode 2017-2018 spoort de stad haar handelaars aan om hun winkeldeuren gesloten te houden om onnodig energieverlies te vermijden. De campagne 'Jij binnen, kou buiten' is één van de acties uit het actieplan om de doelstelling van de stad Aalst om tegen 2050 te streven naar klimaatneutraliteit, te halen. Met de ondertekening van het Burgemeestersconvenant engageerde Aalst zich bovendien om tegen 2020 minstens 20% minder CO2 uit te stoten (t.o.v. referentiejaar 2011). In het licht daarvan werkte de stad in samenwerking met Zero Emission Solutions een klimaat- en actieplan uit.

Een grootschalig onderzoek in het winkelcentrum van Antwerpen, uitgevoerd door Eandis en stadslab2050 i.p.v. het kader van het project 'Gesloten deuren',  wees eerder al uit dat heel veel energie verloren gaat bij een open winkeldeur. Een gesloten winkeldeur kan tot 40% besparing opleveren op de energierekening en levert evenveel klanten en een gelijke omzet in vergelijking met een open winkeldeur. Dat scheelt niet alleen in de portemonnee maar is bovendien milieuvriendelijk. Handelaars (met uitzondering van de horeca)  houden op vraag van de stad Aalst vanaf 27 oktober 2017 hun winkeldeuren gesloten.

Om de actie kracht bij te zetten en de handelaars te steunen, verloot de stad 10 waardebonnen t.w.v. 50 EUR, vrij te besteden bij één van de deelnemende handelaars. Klanten die komen winkelen achter gesloten winkeldeuren verzamelen per aankoop van minstens 5 EUR een stempel. Na 8 stempels kunnen de volle spaarkaarten gedeponeerd worden bij de stad. Na afloop van de campagne (31 maart 2018) worden de 10 winnaars geloot.




  •  
  •  
  •  
  •  
  •