Duurzame mobiliteit is een belangrijk onderdeel om onze klimaatdoelstellingen (zoals vervat binnen het VEKP) te behalen. Via werf 2 van het Lokaal Energie- en Klimaatpact wordt ingezet op een toenemend aantal laadpalen, (fossielvrije) autodeelsystemen en fietspaden.

Het is nu vaak moeilijk voor autodeelaanbieders om een economisch rendabel aanbod te creëren in minder verstedelijkte gebieden of in commercieel minder interessante stadswijken. Door de duurdere investeringskost en de nog steeds wat afwachtende houding van de Vlaming t.a.v. elektrisch rijden, is het businessmodel voor elektrisch autodelen nog uitdagender. Nochtans biedt zero-emissie autodelen een schoon en eenvoudig alternatief voor het privébezit van een wagen. Bovendien is het goedkoper en is er minder ruimte nodig om aan de vervoersbehoefte van de Vlaming te voldoen.

Doelstellingen

  • Per 1.000 inwoners 1 “toegangspunt” voor een (koolstofvrij) deelsysteem tegen 2030 (=6.600 toegangspunten)

 

 

 

 

 

  •  Per 100 inwoners 1 laadpunt tegen 2030 (=66.000 laadpunten)

 

 

 

 

  • 1 m nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad extra per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030

Wat is concreet subsidieerbaar?

Alle initiatieven die zorgen voor een toenemend aantal laadpalen, (fossielvrije) autodeelsystemen en fietspaden. Maak voor grote investeringen in fietspaden zoveel mogelijk gebruik van specifieke subsidiekanalen, zoals het Fietsfonds. Tot 15/10/2022 was het ook mogelijk om projecten aan te melden via de subsidie via het Plan Kopenhagen.

 

Aanspreekpunten