Voor een sterk lokaal bestuur

Kies hieronder uw thema

“In-WOW-ners!”: de gebruikerservaring bij gemeenten en OCMW's verbeteren … en betaalbaar houden




Verantwoordelijke diensten, diensthoofden gemeenten en OCMW's

​​​​​Gemeenten en OCMW's staan voor de uitdaging de burger centraal te stellen in hun dienstverlening en tegelijk die dienstverlening zo efficiënt mogelijk te organiseren. Bij een openbare dienst wordt tegenwoordig ook een excellente gebruikerservaring verwacht.

Bent u op zoek naar manieren om uw dienstverlening van morgen vorm te geven? Om te focussen op wat voor de inwoners essentieel is en zo ook kosten te besparen? Om uw diensten zo te organiseren dat ze ook engagerend zijn naar uw eigen mensen? En: wat is de plaats van e-services hierin?

Service Design helpt u een heel eind op weg om snel tastbare vernieuwingen en verbeteringen met de eindgebruiker af te toetsen. Service Design is een ingesteldheid (de gebruiker centraal, niet de oplossing), een methodiek (latere gebruikers en dienstverleners betrekken via co-creatie), en instrumentarium van handige tools en technieken.

VVSG richt een toegepaste Service Design training in van 3 dagen en één terugkomdag.​

Wat mag u verwachten?

•       Inzicht in verschillende stappen van de methodologie waarbij we de eindgebruiker centraal stellen door ons in te leven in zijn/haar wereld, onze creatieve uitdaging te formuleren vanuit zijn/haar problemen, ideeën te bedenken en uit te werken die we met gebruikers kunnen aftoetsen. Tools zoals de journey map, persona, assumptie-map, ideeëngeneratie en prototypes komen aan bod.

•       Service Design is vooral "doen". Voorafgaand aan de opleiding krijgen deelnemers een gerichte opdracht zich in te leven in de beleefwereld van de burger: trends verzamelen, met burgers praten, hen observeren tijdens de dienstverlening (precieze briefing volgt)​

Programma

•       Dag 1 brengen we de leefwereld en de uitdagingen in kaart van burgers / inwoners en nemen de tijd en de tools om die ten gronde te begrijpen. We formuleren creatieve uitdagingen, bedenken ideeën en werken eerste concepten uit.

•       Dag 2 maken we prototypes van onze ideeën en bereiden we voor hoe (van mensen hun medewerking vragen tot bevindingen documenteren) we deze prototypes testen ter voorbereiding van dag 3.

•       Halve dag prototypes testen: per teams van 3-4 worden uitgewerkte prototypes getest, Crossroad-consultants zijn telefonische bereikbaar voor vragen.

•       Dag 3 overlopen we user feedback, sturen we prototype bij en vertalen we wat er gebeurt aan gebruikerszijde naar een organisatiemodel. Tot slot maken we een overzicht van wat we hebben ontwikkeld en geleerd en hoe we het kunnen toepassen.

•       Terugkomdag bovenop de training wordt een terugkomdag waarin de toepassing van Service Design in de eigen diensten centraal staat: wat lukt, wat is moeilijk, waar is extra hulp of advies nodig?​

Begeleiding

Manuel Bollue en David Suijkerbuijk, Change and Customer Experience Consultants, Crossroad​

Waar en wanneer

Woensdag 13 juni 2018 van 9u00 tot 16u30

Donderdag 14 juni 2018 van 9u00 tot 12u30

(Dinsdag 19 juni 2018 tijdens het testen van de prototypes zijn de coaches telefonisch beschikbaar voor vragen en advies)

Woensdag 20juni van 9u00 tot 16u30

Dinsdag 16 oktober 2018 –Terugkomdag - van 9u00 tot 16u30

 

BDO Crossroad

Schaliënhoevedreef 20H, 2800 Mechelen > bereikbaarheid

Deelnameprijs

Dit initiatief is exclusief voorbehouden voor VVSG leden.

690 euro - inclusief syllabus, lunch en koffiepauzes.​

Inschrijven

Schrijf nu in via vvsg Academie

Betaling

U betaalt na ontvangst van factuur.​

Annuleren

Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met woensdag 6 juni 2018.
De volledige deelnameprijs wordt aangerekend wanneer de annulatie later plaatsvindt.
Bent u onverwacht verhinderd of is het te laat om te annuleren? Laat u vervangen door een collega.​

Info inhoudelijk

Peter Cousaert, stafmedewerker lokaal sociaal beleid en activeringsbeleid

peter.cousaert@vvsg.be , 0477 70 56 89​

Info praktisch

Gudrun Hellinckx, verantwoordelijke voor de organisatie van vorming en evenementen
gudrun.hellinckx@vvsg.be, 02 211 55 57

Navigatie