Voor een sterk lokaal bestuur

Kies hieronder uw thema

Inspiratiedag Kinderopvang




iedereen met interesse in kinderopvang

 

 

Deze “klassieker” is meer dan een dag vol inspiratie. Naast keuze uit meer dan 20 workshops, lezingen, goede praktijken en toelichting bij actuadossiers over kinderopvang, is er ook een plenaire spreker, leuke randanimatie en een niet te missen goede praktijken beurs. De ideale dag om ook jouw collega’s uit andere regio’s te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen.
Dit jaar zal er ook een inhoudelijk aanbod zijn voor de kinderbegeleiders.
Een dag vol goesting en inspiratie!

Er wordt gewerkt met een mix van korte inleidingen en praktische oefeningen.

 

Programma

Het uitgebreide programma kan je terugvinden via www.inspiratiedagkinderopvang.be      -   Aftermovie

08.30 uur​​Onthaal met koffie, opening beurs en animatie
​09.30 uur​Welkom
Lezing ‘’Alle dagen bouwen aan pedagogische kwaliteit”
Professor Doctor Ferre Laevers, Directeur Expertise Centrum Ervaringsgericht Onderwijs KU Leuven

Mark Vermaerke (lied)
​10.30 uurWorkshopronde 1
​1. Oog voor kwaliteit 
​2. Samen-werken aan inclusie
​3. Lokale besturen maken werk van de sociale functie van kinderopvang
   - Eeklo
   - Genk
​4. Naar werkbaar werk in de buitenschoolse kinderopvang
   - KiKo
   - Lon Holtzer
   - Westerlo
   - Roeselare
​5. Lokaal Loket Kinderopvang: Vlaanderen in kaart
​6. Dat lust ik héél héél graag: proeven en eten in de kinderopvang
​7. Meer bereiken? Dan doe je het beter anders!
   - Algemeen
   - Werken met outlook
​8. Omgaan met gevoelens van kinderen: blij, bang, verdrietig en (te) boos
​9. Achter elke publieke kinderopvang staat een sterk lokaal bestuur
​10. ‘t Zitemzo... Als ouders uit elkaar gaan
​11. Kinderopvang en de buurt: samen bouwen aan een rijke omgeving voor alle kinderen
​12. De verantwoordelijke (z)onder druk
​13. Speelvogels
​12.30 uurBroodjeslunch en infobeurs
​13.45 uurWorkshopronde 2
​14. De Energiebarometer
​15. Samen sterk!
​16. Op weg naar een decreet opvang en vrije tijd van schoolgaande kinderen
​17. Ontmoetingen tussen ouders organiseren, is kansen creëren
​18. Inburgering op maat
​19. Red de planeet. Begin in de kinderopvang
​20. MeMoQ: het inspectie-instrument
​21. Aan de slag met de online VVSG-tevredenheidsmeting 2.0
​22. Hoe vind je evenwicht tussen werk en leven?
​23. Blij, bang, boos en verdrietig: het hoort er allemaal bij!
​24. Een leeftijdsbewust personeelsbeleid in de kinderopvang. Kinderspel?
​25. Toneel over diversiteit
​15.30 uur​Inhoudelijke afsluiter
Speech Minister Jo Vandeurzen
Uitreiking Gouden Kinderschoen, door Minister Jo Vandeurzen en Mieck Vos, directeur VVSG
​16.00 uurAfsluiten met een zoet hapje en drankje
Tijdens de middagpauze kan je een bezoek brengen aan de beurs. Laat je inspireren door tal van lokale praktijken en bedrijven die hun aanbod voorstellen.

Waar en wanneer

Donderdag 27 april

ICC - international convention center, Van Rysselberghedreef 2 bus 1, Citadelpark te 9000 Gent  >bereikbaarheid

Deelnameprijs

70 euro per persoon voor leden van het Steunpunt Kinderopvang.

Niet leden betalen 140 euro per persoon.

Deze vorming kan voor leden aan 70 euro georganiseerd worden dankzij de inzet van de VIA4-middelen. Het vierde Vlaams Intersectoraal akkoord voor de socialprofit-/non-profitsectoren in de publieke sector werd afgesloten tussen de drie representatieve vakorganisaties ACV-OD, ACOD en VSOA, de Vlaamse regering en de VVSG. 

Inschrijven

Schrijf nu in via http://congrescentrum.vvsg.be of langs dit inschrijvingsformulier.  Graag ontvangen wij uw inschrijving tot en met donderdag 20 april.

Betaling

U betaalt na ontvangst van factuur.

Annuleren

Kosteloos annuleren is mogelijk tot donderdag 13 april.

De volledige deelnameprijs wordt aangerekend wanneer de annulatie later plaatsvindt.

Bent u onverwacht verhinderd of is het te laat om te annuleren? Laat u vervangen door een collega.

 

Info inhoudelijk

Hanne Van Nuffel , VVSG-stafmedewerker kinderopvang

hanne.vannuffel@vvsg.be, 02 211 56 55 

 

Info praktisch

Cindy De Sutter, verantwoordelijke voor de organisatie van vorming en evenementen

cindy.desutter@vvsg.be, 02 211 55 60

 

Organisatie

 

 

Navigatie