Voor een sterk lokaal bestuur

Kies hieronder uw thema

Praktijkdag Sociale Media




​​​​Converseer, deel, inspireer. #SOMEVVSG

Op 24 november 2016 vindt de tweede Praktijkdag Sociale Media  plaats. Welke ​mogelijkheden bieden sociale media voor steden, gemeent​en, politiezones, hulpverleningszones? Twitter, Instagram en Facebook zijn online dorpspleinen waar u verneemt wat er leeft en waar u in conversatie kunt gaan met de burger. Het zijn buitengewoon waardevolle instrumenten voor het uitbouwen van uw dienstverlening, voor campagnevoering en community building, voor participatie, voor preventie en crisiscommunicatie, ...

De Praktijkdag Sociale Media wilt u inspireren om sociale media nog breder en slimmer in te zetten. ​​Een unieke kans om tips en ervaringen uit te wisselen met collega's en gelijkgestemden. U keert huiswaarts met een rugzak vol goeie ideeën én de nodige goesting om ermee aan de slag te gaan.

 

​Neem deel aan de challenge op onze Facebookpagina! Op 24 november zetten we de winnaars in de bloemetjes.

 

 

Presentaties

Download de presentaties van de Praktijkdag en het rapport  Sociale media gebruik bij lokale besturen.

Programma

​​​​09.00​​Onthaal met koffie​
​09.30Welkom door Mieck Vos, algemeen directeur VVSG
​09.40Resultaten van het onderzoek 'Sociale media gebruik bij lokale besturen in Vlaanderen' .
Nadja Desmet, sociale media strateeg  socialemediaburo.be @NadjaDS
Lees het rapport.
​10.15Hoe Rotterdam een succesvolle social media-strategie ontwikkelde.
Gemeente Rotterdam kreeg awards voor haar webcare en voor het grootste gemeentelijke Instagram account. Waarom is haar aanpak zo geslaagd?
Petra Berrevoets en Fabian Schellevis​, team sociale media gemeente Rotterdam @rotterdame & @de_faab
​10.55​Pauze
​11.15 - 12.10Workshop ​'Ervaringsuitwisseling over sociale media monitoring met OBI4wan​'​ (tot 12.10 uur)
Lie Lauwers, webmaster Gemeente Houthalen-Helchteren, Bert Flossie, expert communicatie Stad Sint-Truiden, Woud Demasure, communicatiemedewerker Stad Roeselare, Hanne Toelen, sociale media manager Stad Hasselt
of
​11.15

​Sessie 1 van Tafelen rond 
Voor sessies 1 en 2  kiest u terplekke uit volgende onderwerpen:

​1.Praktijkervaring en tips uit 4-jaar sociale media gebruik Politiezone Blankenberge / Zuienkerke.
Philip Denoyette, beleidsmedewerker/woordvoerder Politiezone Blankenberge/Zuienkerke @DenoyettePhilip
​2."Iedereen West-Vlaams." Hoe gebruikt de provincie West-Vlaanderen sociale media in deze campagne?
Fanny Depijpere, communicatie pers, nieuws en nieuwe media West-Vlaanderen, @fanny_depijpere
​3. Eandis converseert met klanten, steden en gemeenten via sociale media
Nico Burssens, communicatie Eandis. @burssens
​4.​Het is al eens plezant op Twitter bij @Wegpolitie_ANT:  impact op dienstbaarheid met de juiste tone of voice en via engaged broadcasting. #alloobijdewegpolitie
Sociale media @wegpolitie_ANT. @Anneleen_Nys
​5.OBI4wan biedt een gebruiksvriendelijke tool voor online- en offline media monitoring, webcare, data-analyse, social analytics en content publishing. Demo’s en meer info. @OBI4wan
​6.Activeer jouw ambassadors en creëer maximale impact met Social Seeder. 
@socialseeder
​7.Planidoo doet je buurt bruisen! Planidoo brengt mensen, middelen en kennis samen op een digitaal organisatieplatform voor vrijetijdsactiviteiten
@planidoo
​8.e-MOVI: videocommunicatie biedt voor lokale overheden heel wat toegevoegde waarde in de relatie met burgers, bezoekers en toeristen. Denk maar aan de aankondiging en aftermovies van events, citymarketing, instructievideo’s voor gemeentelijke dienstverlening, veiligheidscommunicatie,… Met e-MOVI ga je zelf aan de slag: filmen, monteren en online publiceren vanop 1 toestel mét kwalitatieve audio.
​9.Wat speelt er zich af in je buurt? En hoe bereik je burgers op een efficiënte manier? Via Hoplr, het sociale netwerk voor de buurt, kan je burgers bereiken op buurt- en straat niveau. Social media op maat gemaakt voor lokale overheden en diensten. @hoplr
​10.Intercommunale Haviland sensibiliseert inwoners van verschillende gemeenten met afvalpreventietips. Met de PMD-reporter gingen ze gedurende 1 maand op pad en via sociale media behaalden ze hele mooie resultaten die ze graag met jullie delen
Inge D'hoe, deskundige P&D Haviland
​11. Via WhatsApp kan je dagelijks korte updates delen met jouw doelgroep. Heel eenvoudig en heel efficiënt. Focus en WTV, de West-Vlaamse regionale televisiezenders gebruiken WhatsApp hiervoor ondertussen al meer dan één jaar.
Brecht Hauspie, communicatiespecialist bij Focus en WTV deelt met jullie graag de learnings, achterliggende visie en de praktische manier van werken.
​12.Snapchat op het speelplein. Ervaring van Speelpleinwerking Het Zonnetje uit Zonhoven
Joeri Daenen, Jeugdconsulent Zonhoven. @joeridaenen (op Snapchat en Twitter)
​13.Waarvoor gebruikt de burgemeester sociale media? En ervaringsdelen rond Facebook LIVE tijdens een persconferentie. 
Francesco Vanderjeugd, burgemeester Staden. @francescoFV 
​14.Hoe de gemeenteraad dichter bij de bevolking brengen via sociale media.
Ervaringsdelen met David Kok @DavidKok , communicatieadviseur, raadsgriffie @Almere
​11.40​Wissel
​11.45​Sessie 2 van Tafelen rond
12.10​​Lunch
​13.10

Bekendmaking winnaars challenge *
Nadja Desmet, socialemediaburo.be
* Neem deel op  Facebook!

​13.30Welke kansen bieden sociale media in een digitaliserende samenleving?
Hoofdcommissaris Steven De Smet - strategisch adviseur veiligheid en (crisis)communicatie, Provincie Oost-Vlaanderen @DeFlik
​14.00Crisiscommunicatie begint met luisteren: hoe net zoals #TeamD5 ook lokaal inspelen door omgevingsanalyse van sociale media
​Tim Van Achte - Team D5, adviesbureau PM en ​CIP Institute @timvanachte
​14.30 - 15.25
Workshop 'Hoe als politicus ​overtuigen op sociale media?' (tot 15.25 uur)
Reinout Van Zandycke -  politiek communicatiestrateeg -  www.exposure.be @reinout_vz
​of
​14.30

​Sessie 3 van Tafelen rond
Voor sessies 3 en 4  kiest u terplekke uit volgende onderwerpen:

​1.WhatsApp Bilzen, een volgende stap in digitale dienstverlening.​
Kevin Mathijs, deskundige Communicatie voor Stad Bilzen.
​2.​Stad Mechelen zet sociale media in  om mensen dichter bij elkaar te brengen. Hashtag 2800Love, Instawalk, burendag,…
Karin van Hees, consulent online marketing & communicatie Stad Mechelen  @karinvanhees
​3. @GentseFlikken LIVE: ervaringsdelen over de start en de aanpak op sociale media
Clio Van Peteghem, communicatiemedewerker PZ GENT  @ClioVanPeteghem
​4.Gedaan met geklaag over wegenwerken: doeltreffende infrastructuurcommunicatie via Facebook. De aanpak van gemeente Zonhoven.
Marina Nilis, communicatieambtenaar Zonhoven
​5.OBI4wan biedt een gebruiksvriendelijke tool voor online- en offline media monitoring, webcare, data-analyse, social analytics en content publishing. Demo’s en meer info. @OBI4wan
​6.Activeer jouw ambassadors en creëer maximale impact met Social Seeder. 
@socialseeder
​7.Planidoo doet je buurt bruisen! Planidoo brengt mensen, middelen en kennis samen op een digitaal organisatieplatform voor vrijetijdsactiviteiten
@planidoo
​8.e-MOVI: videocommunicatie biedt voor lokale overheden heel wat toegevoegde waarde in de relatie met burgers, bezoekers en toeristen. Denk maar aan de aankondiging en aftermovies van events, citymarketing, instructievideo’s voor gemeentelijke dienstverlening, veiligheidscommunicatie,… Met e-MOVI ga je zelf aan de slag: filmen, monteren en online publiceren vanop 1 toestel mét kwalitatieve audio.
​9.Wat speelt er zich af in je buurt? En hoe bereik je burgers op een efficiënte manier? Via Hoplr, het sociale netwerk voor de buurt, kan je burgers bereiken op buurt- en straat niveau. Social media op maat gemaakt voor lokale overheden en diensten. @hoplr
​10.Webteam Zoutleeuw: één sociale media expert, geïnspireerd vanuit diverse gemeentelijke perspectieven. Ervaringsdelen en concrete cases.
Peter Vanmechelen, financieel beheerder Zoutleeuw. @petvanmechelen
​11.Facebook? Ook voor OCMW’s! Sociaal huis Oostende deelt ervaringen.
Inge Soens , beleidsdeskundige, Strategie en Communicatie
​12.Met #WaarisRosie zet Stad Gent de Floraliën Gent op een originele manier in de verf zowel online als offline. Hoe betrek je mensen op een speelse manier bij jouw campagne?
Tonte Chow, expert sociale media en communicatieadvies stad Gent. @TonteChow
​14.55​Wissel
​15.00Sessie 4  van Tafelen rond
​15.25BrusselsAttacks 22/3.
De klassieke media vielen uit. De NMBS kon zijn reizigers alleen nog via sociale media informeren. Wat kunnen anderen hiervan leren?
Kim Castro, sociale media team leader, NMBS @nmbs, @DeKimCa en Jeffrey De Meulemeester, sociale media specialist, NMBS. @minijeffrey
​16.00Afsluitend overzicht
​16.10​Netwerkdrink

 

​ 

Begeleiding

Nadja Desmet heeft een uitgebreide ervaring opgebouwd in het begeleiden van lokale besturen bij het uittekenen van hun sociale media strategie. Ze is bezieler en trainer van de populaire VVSG-opleiding ‘Sociale media strategie voor lokale besturen’ en de online trainingen ‘Zo past u sociale media toe’ en 'Sociale media voor lokale politici'. Nadja is auteur van Twitter voor lokale besturen​.

 

Standhouders

OBI4wan

​OBI4wan biedt een gebruiksvriendelijke tool voor online- en offline media monitoring, webcare, data-analyse, social analytics en content publishing.
Contacteer Alexander de Ruiter, alexander@obi4wan.nl,  +31 634 92 19 34.
www.obi4wan.nl
 

Social Seeder

Unlock the power of your ambassadors.
Contacteer Patrick De Pauw, patrick@socialseeder.com, +32 (0)15 796 715, +32 (0)475 844 255
www.socialseeder.com

Planidoo

​Planidoo brengt mensen, middelen en kennis samen op een digitaal organisatieplatform voor vrijetijdsactiviteiten. We moedigen burgers aan om in actie te komen en met hun idee het sociaal-culturele leven in hun omgeving te verrijken.
Contacteer Wim Meulders, wim.meulders@planidoo.be, +32 (0)475 315 096
www.planidoo.be

​e-MOVI

Videocommunicatie biedt voor lokale overheden heel wat toegevoegde waarde in de relatie met burgers, bezoekers en toeristen. Denk maar aan de aankondiging en aftermovies van events, citymarketing, instructievideo’s voor gemeentelijke dienstverlening, veiligheidscommunicatie,… Met e-MOVI ga je zelf aan de slag: filmen, monteren en online publiceren vanop 1 toestel mét kwalitatieve audio.
Contacteer Roel Biesemans, ikwilvideo@e-movi.be, +32 (0)477 40 52 42
www.e-movi.be

hoplr

Hoplr is het sociale netwerk voor je buurt. Om de kracht van een lokale gemeenschap te benutten kunnen bewoners initiatieven opstarten, meldingen maken, buurtfeesten organiseren of simpelweg je buren leren kennen.
www.hoplr.com

Waar en wanneer

Donderdag 24 november 2016, van 9.30 tot 16.30 uur, met onthaal vanaf 9 uur.
AuditoRium4
Sint-Denijslaan 489, 9000 Gent > bereikbaarheid
Maak gebruik van onze shuttle tussen station Gent-Sint-Pieters en AuditoRium4.

 

Deelnameprijs

159 euro per deelnemer voor VVSG-leden
249 euro per deelnemer voor alle anderen

 

Inschrijven

Schrijf nu in langs http://congrescentrum.vvsg.be 
Graag ontvangen we uw inschrijving ten laatste op vrijdag 18 november 2016.

 

Betaling

U betaalt na ontvangst van onze factuur.

 

Annuleren

Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met woensdag 16​ november 2016. De volledige deelnameprijs wordt aangerekend wanneer de annulering later plaatsvindt. Bent u onverwacht verhinderd of is het te laat om te annuleren? Laat u vervangen door een collega.

 

Info inhoudelijk

Nadja Desmet, sociale media strateeg  bij socialemediaburo.be
nadja@socialemediaburo.be, 0486 74 19 64​​​​, Twitter @nadjaDSLinkedIn  

Info praktisch

Willem Ceulemans, verantwoordelijke voor de organisatie van vorming en evenementen, VVSG-academie.
willem.ceulemans@vvsg.be, 02 211 55 06

 

Organisatie

Een samenwerking van de VVSG en socialemediaburo.be.

  


 

Herbeleef de vorige editie:

 Foto's op Facebook.

 

 

 

 


 


 

Navigatie