Voor een sterk lokaal bestuur

Schrijf u nu in met vroegboekkorting voor de Trefdag op 12 oktober

Kies hieronder uw thema

I-scan 2.0

I-scan 2.0: focus op informatiebeheer 

Waarom I-scan 2.0?

 

De uitbouw van e-government en het toenemend gebruik van ICT-toepassingen leveren niet altijd de voorspelde efficiëntiewinst voor lokale besturen Het beheer van de (elektronische) gegevens is een van de struikelblokken voor gemeente- en OCMW-besturen.

In gemeente X zijn er tien verschillende adressenbestanden van bedrijven. Bij één dienst is het bestand gekoppeld aan de Kruispuntbank ondernemingen. Een andere dienst haalt zijn gegevens via een commercieel bedrijf. De contactgegevens van de adviesraden worden per dienst bijgehouden in gemeente Y. Een eenvoudige adreswijziging van een gemeenteraadslid dat in verschillende adviesraden zetelt vraagt daarom veel meer tijd.  Gemeente Z investeert voortdurend in meer en meer opslagruimte om de toevloed aan digitale documenten bij te houden. Het digitale archief is het equivalent van een grote zolder volgestouwd met dozen ongesorteerd papier.

 

Tegelijk ervaren lokale besturen een toenemende druk om hun informatiebeheer efficiënter te organiseren. De invoering van BBC vergroot de nood aan managementinformatie. De financiële druk dwingt lokale besturen om doordacht te  investeren in efficiëntere ICT-toepassingen. Daarnaast ontwerpt de hogere overheid tal van nieuwe authentieke gegevensbronnen en digitale informatieketens waarin ook de lokale overheid een rol speelt. Denk maar aan CRAB of de plannen voor de digitale bouwaanvraag.

 

Verschillende lokale besturen zetten in op de uitbouw van centrale adresbestanden of op een zogenaamde “mid office” die verschillende gemeentelijke toepassingen aan elkaar moet koppelen. De invoering van deze oplossingen is niet altijd eenvoudig: de bestaande software laat niet altijd toe om gegevens uit te wisselen; er is geen standaard formaat voor uitwisseling van gegevens met interbestuurlijke authentieke bronnen; gebruikers zijn moeilijk te overtuigen om hun eigen ‘lijstjes’ op te geven; enz.  Het gaat soms over ingrijpende projecten waarvan de onmiddellijke meerwaarde niet altijd even zichtbaar is.

Deze complexiteit maakt het voor lokale besturen niet altijd duidelijk hoe ze hun informatiebeheer effectief kunnen aanpakken. Waar moet men in investeren? Kan ICT een oplossing bieden of kunnen problemen met de bestaande middelen aangepakt worden?  I-scan 2.0 is ontwikkeld om het lokale bestuur te helpen inzicht te krijgen in die vragen en het op weg te zetten om een praktisch plan van aanpak te ontwikkelen.

 

Werkwijze

 

 

De I-scan is een intensief traject in vier fasen:

  1. Intakegesprek en analyse beleidsdocumenten
  2. Een zestal interviews met uitvoerende medewerkers op hun werkplek en een focusgesprek met enkele diensthoofden.
  3. Een workshop met beperkte groep van uitvoerende medewerkers, management en bestuurders om de resultaten te bespreken en gezamenlijk naar verbetervoorstellen te zoeken
  4. Presentatie van de conclusies en aanbevelingen

Voor wie?

De I-scan 2.0 richt zich op kleine en middelgrote lokale besturen tot 50.000 inwoners. Zowel gemeenten als OCMW’s kunnen een beroep doen op de I-scan 2.0. Voor grotere lokale besturen kan het I-scanteam een aangepaste aanpak uitwerken. Een gedetailleerde beschrijving kan u vinden in de brochure.

 

Prijs

Vanaf 6.500 euro, excl. BTW, excl. vervoerskosten vanuit Gent

 

Referenties

De I-scan 2.0 werd in volgende besturen al uitgevoerd, contacteer hen gerust in verband met hun bevindingen:

Stad Izegem, Stad Ieper, Gemeente en OCMW Kortenberg, Gemeente Westerlo, Gemeente Berlaar, Stad Zottegem en Gemeente Houthalen-Helchteren

 

Contact

Indien u interesse heeft in de I-scan 2.0 of een persoonlijke toelichting wenst, neem contact op met het I-scanteam via:

I-scanteam
Universiteit Gent
iscan@ugent.be  
T 09 243 29 67

 

Navigatie